Program, który może uratować życie. MSZ zachęca do korzystania z “Odyseusza”

Niebezpieczna sytuacja w kraju pobytu, podczas wakacji, kradzież pieniędzy czy utrata kogoś bliskiego - w tych i innych sytuacjach kontakt z przebywającymi zagranicą ułatwi “Odyseusz”, program Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Resort zachęca do korzystania z niego. Przypomina, że rejestracja w programie trwa kilka minut i jest darmowa.

“Pamiętaj! Przed podróżą zarejestruj się w systemie “Odyseusz” - widnieje na stronach MSZ. Osoby zarejestrowane otrzymują powiadomienia o zagrożeniach w kraju docelowym. Jeśli w miejscu ich przebywania wystąpi nadzwyczajna sytuacja, serwis ułatwi resortowi dyplomacji - ambasadom i konsulatom - skontaktowanie się z turystą, ostrzeżenie go i udzielenie mu pomocy. 

Reklama

Program Odyseusz. Jak się zarejestrować? Są dwa sposoby

Zgłoszenie pobytu jest dobrowolne, a rejestracji w “Odyseuszu” (https://odyseusz.msz.gov.pl/) można dokonać na dwa sposoby. Wybierający się w krótką, zagraniczną podróż, nie muszą zakładać profilu. Wystarczy, że na stronie programu zostawią swoje dane, numer telefonu i adres e-mail. Powinni też wskazać osobę kontaktową w Polsce i miejsce odpoczynku za granicą bądź opisać etapy podróży. “Zgłoszenie zostanie zarchiwizowane w ciągu 14 dni od powrotu do kraju” - informuje MSZ. 

Wyjeżdżający często bądź planujący długi pobyt za granicą powinni założyć na “Odyseuszu” własny profil z hasłem. Dotyczy to osób przebywających w innych krajach dłużej niż 6 miesięcy. “Polecamy założenie własnego konta, które umożliwi modyfikację danych kontaktowych i szybsze zgłaszanie kolejnych podróży” - zachęca resort dyplomacji. 

Wyjazd na dłużej niż 6 miesięcy trzeba zgłosić. Gminy czekają na informacje

W przypadku braku aktywności na koncie przez co najmniej rok, resort spraw zagranicznych skontaktuje się z jego adresatem. Zwróci się z prośbą o aktualizację danych osobowych i kontaktowych. “Jeśli zignorujesz tę prośbę, konto zostanie automatycznie usunięte” - wyjaśnia ministerstwo. 

Zgodnie z obowiązującym od końca marca prawem (art. 36 ustawy o ewidencji ludności), osoba wyjeżdżająca za granicę na dłużej niż 6 miesięcy ma obowiązek zgłosić swój wyjazd i powrót w urzędzie gminy. Musi to zrobić najpóźniej w dniu wyjazdu. Zgłoszenia można dokonać osobiście, wypełniając formularz lub przez internet. Wystarczy skorzystać z platformy ePUAP, profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Po powrocie należy zgłosić go również w urzędzie gminy, najpóźniej 30 dni od przyjazdu. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: podróżni | Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »