Japończycy rzucili miliardy na alkohol
Piłeś kiedyś amerykańską whisky (czyli burbona) Jim Beam? Jeśli ci smakował, musisz wiedzieć, że teraz będziesz pić produkt... japoński.
Wielki gracz na azjatyckim rynku drinków - rodzinna firma Suntory - przejął spółkę spod Chicago Beam Inc. Zapłacił 16 mld dolarów - 13,6 mld dol. w gotówce, reszta poszła za spłacenie długów. Transakcja ta wywindowała Japończyków na trzecie miejsce w świecie w branży spirytualiów.
Przejęcie wzięło się z wcześniejszej współpracy obu firm - rozprowadzały produkty partnerów na swoich rynkach.
Beam Inc. poza burbonem Jim Beam dysponuje ponadto markami Maker's Mark (burbon), Sauza (tequila) oraz Courvoisier (koniak). Matt Shattock pozostaje prezesem spółki z USA.
Marki Suntory to whisky Yamazaki, Hakushu oraz szkocka whisky Bowmore i likier Midori. papiery Beam Inc. zwyżkowały po tej transakcji o 24 proc.
We wrześniu 2013 r. brytyjski gigant GlaxoSmithKline sprzedał marki drinków Lucozade oraz Ribena właśnie firmie Suntory za 1,35 mld funtów. Japończycy dodali je do wcześniej kupionej marki drinków Orangina Schweppes. Dział drinków w ub. roku wszedł na japońską giełdę i była to największa oferta 2013 r.
Krzysztof Mrówka