JD.com otwiera magazyn w Polsce! Rywal Alibaby szykuje się do szybkiej ekspansji w Europie
Główny konkurent Grupy Alibaba na rynku chińskim, JD.com, pojawił się w Polsce - napisały wiadomoscihandlowe.pl. Firma w marcu otworzyła po cichu centrum dystrybucyjne przy granicy z Niemcami, zaledwie 90 km od Berlina, i zapowiada ekspansję w Europie.
JD.com to chińska platforma e-commerce notowana na amerykańskiej giełdzie NASDAQ. W 2020 r. wygenerowała przychody ze sprzedaży rzędu aż 114,3 mld dolarów, co oznacza wzrost niemal o 30 proc. rok do roku. Zysk netto grupy wyniósł 1,9 mld dolarów. Firma pochwaliła się też wzrostem liczby aktywnych kont klientów niemal o jedną trzecią, do ponad 470 mln.
JD.com rozwija się głównie w obszarze handlu, logistyki i nowych technologii. W 2018 r. firma ogłosiła plany podboju Europy, wskazując, że w pierwszej kolejności zainteresowana będzie rynkami Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Podobnie jak Alibaba, JD.com chce się rozwijać globalnie i nie obawia się starcia z amerykańskimi gigantami pokroju Amazona.
W rodzimych Chinach, oprócz ugruntowanej pozycji w kanale online, JD.com inwestuje także w stacjonarny handel spożywczy. Trzy lata temu grupa ogłosiła śmiały plan stworzenia w Chinach w ciągu pięciu lat sieci convenience liczącej... milion sklepów(!). W szczycie ekspansji otwieranych miało być średnio tysiąc placówek handlowych dziennie. Realizacja tych planów napotkała jednak znaczne opóźnienia.
Firma w marcu 2021 r. otworzyła w Europie nie jedno, lecz dwa centra dystrybucyjne - w Niemczech i w Polsce. JD.com nie zdradza nawet dokładnej lokalizacji polskiego magazynu, choć wskazuje, że obiekt w Niemczech ruszył k. Frankfurtu nad Menem. Według JD.com te dwa magazyny "są w stanie pokryć cały obszar Europy, zapewniając klientom wygodną i szybką realizację zamówień w modelu fulfillment". Magazyny mają "obsługiwać lokalnych klientów" - nie wiadomo jednak dokładnie, co w tym kontekście oznacza słowo "lokalny" i czy firma rzeczywiście zamierza uruchomić w Polsce również swój marketplace.
- Poprzez magazyny w Polsce i Niemczech przenieśliśmy nasz wysokiej jakości łańcuch dostaw, logistykę i technologie automatyzacji do Europy. Te dwa magazyny będą stanowić przykłady dla dalszych wdrożeń w innych miejscach w regionie - mówi Stard Huang, szef międzynarodowej logistyki JD.com.
Warto zauważyć, że 10 marca 2021 r. UOKiK zgodził się na "utworzenie dwóch wspólnych przedsiębiorców" przez wchodzącą w skład chińskiej Grupy JD firmę JD Property Group Corporation, a także słubicki MBB Logistics. We wniosku koncentracyjnym, który wpłynął do urzędy antymonopolowego 22 lutego, można było przeczytać, że tworzone podmioty "będą posiadać i rozwijać / obsługiwać nieruchomości przeznaczone do celów logistycznych oraz wynajmować je MBB".
MBB Logistics to dostawca rozwiązań z zakresu logistyki magazynowej dla sprzedawców internetowych. Z magazynów firmy zlokalizowanych w Polsce i Niemczech paczki wysyłane są do całej Unii Europejskiej. Firma obiecuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin.
W komentarzu dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Arkadiusz Kawa, dyrektor zarządzający Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania, podkreśla, że JD.com "szuka w Polsce tego, czego szukają inni gracze, tacy jak Alibaba i Amazon". - Polski rynek e-commerce rośnie w tempie ekspresowym, klientów jest stosunkowo dużo. Może to być okno na dalszą ekspansję w Europie. W Polsce póki co koszty operacyjne, głównie koszty pracy, są dużo niższe, dlatego dużo firm lokuje magazyny tuż przy granicy, by obsługiwać klientów z zagranicy - mówi ekspert.
Zapytany o to, czy JD.com może pojawić się w Polsce nie tylko z magazynem, ale i z platformą marketplace, Kawa zaznacza, że byłoby to duże wyzwanie dla tej firmy. - JD.com to mało znana marka w Polsce, zwłaszcza w porównaniu do Amazona czy Alibaby. Większość polskich konsumentów jej nie kojarzy, mimo że do JD.com należy drugi pod względem wielkości marketplace w Chinach - wskazuje Arkadiusz Kawa.
Najnowsze magazyny JD.com są wysoce zautomatyzowane. Jak tłumaczy chińska firma, dzięki wykorzystaniu AGV (automatyczne systemy transportowe), zamówienia mają być przygotowywane 2,5-krotnie szybciej niż w przypadku kompletacji ręcznej.
- JD.com to bardzo innowacyjna firma, jeśli chodzi o logistykę. Ma w pełni zautomatyzowane magazyny, autonomiczne pojazdy i bardzo dynamicznie rozwija się w obszarze logistycznym nie tylko w Chinach, ale także poza nimi - dodaje Arkadiusz Kawa w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.
Na koniec 2020 r. JD.com korzystało poza Chinami z sieci 32 magazynów, których łączna powierzchnia to 440 tys. mkw.
Paweł Jachowski
Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!