JD.com otwiera magazyn w Polsce! Rywal Alibaby szykuje się do szybkiej ekspansji w Europie

Główny konkurent Grupy Alibaba na rynku chińskim, JD.com, pojawił się w Polsce - napisały wiadomoscihandlowe.pl. Firma w marcu otworzyła po cichu centrum dystrybucyjne przy granicy z Niemcami, zaledwie 90 km od Berlina, i zapowiada ekspansję w Europie.

JD.com to chińska platforma e-commerce notowana na amerykańskiej giełdzie NASDAQ. W 2020 r. wygenerowała przychody ze sprzedaży rzędu aż 114,3 mld dolarów, co oznacza wzrost niemal o 30 proc. rok do roku. Zysk netto grupy wyniósł 1,9 mld dolarów. Firma pochwaliła się też wzrostem liczby aktywnych kont klientów niemal o jedną trzecią, do ponad 470 mln.

JD.com rozwija się głównie w obszarze handlu, logistyki i nowych technologii. W 2018 r. firma ogłosiła plany podboju Europy, wskazując, że w pierwszej kolejności zainteresowana będzie rynkami Francji, Wielkiej Brytanii i Niemiec. Podobnie jak Alibaba, JD.com chce się rozwijać globalnie i nie obawia się starcia z amerykańskimi gigantami pokroju Amazona.

Reklama

W rodzimych Chinach, oprócz ugruntowanej pozycji w kanale online, JD.com inwestuje także w stacjonarny handel spożywczy. Trzy lata temu grupa ogłosiła śmiały plan stworzenia w Chinach w ciągu pięciu lat sieci convenience liczącej... milion sklepów(!). W szczycie ekspansji otwieranych miało być średnio tysiąc placówek handlowych dziennie. Realizacja tych planów napotkała jednak znaczne opóźnienia.

Firma w marcu 2021 r. otworzyła w Europie nie jedno, lecz dwa centra dystrybucyjne - w Niemczech i w Polsce. JD.com nie zdradza nawet dokładnej lokalizacji polskiego magazynu, choć wskazuje, że obiekt w Niemczech ruszył k. Frankfurtu nad Menem. Według JD.com te dwa magazyny "są w stanie pokryć cały obszar Europy, zapewniając klientom wygodną i szybką realizację zamówień w modelu fulfillment". Magazyny mają "obsługiwać lokalnych klientów" - nie wiadomo jednak dokładnie, co w tym kontekście oznacza słowo "lokalny" i czy firma rzeczywiście zamierza uruchomić w Polsce również swój marketplace.

- Poprzez magazyny w Polsce i Niemczech przenieśliśmy nasz wysokiej jakości łańcuch dostaw, logistykę i technologie automatyzacji do Europy. Te dwa magazyny będą stanowić przykłady dla dalszych wdrożeń w innych miejscach w regionie - mówi Stard Huang, szef międzynarodowej logistyki JD.com.

Warto zauważyć, że 10 marca 2021 r. UOKiK zgodził się na "utworzenie dwóch wspólnych przedsiębiorców" przez wchodzącą w skład chińskiej Grupy JD firmę JD Property Group Corporation, a także słubicki MBB Logistics. We wniosku koncentracyjnym, który wpłynął do urzędy antymonopolowego 22 lutego, można było przeczytać, że tworzone podmioty "będą posiadać i rozwijać / obsługiwać nieruchomości przeznaczone do celów logistycznych oraz wynajmować je MBB".

MBB Logistics to dostawca rozwiązań z zakresu logistyki magazynowej dla sprzedawców internetowych. Z magazynów firmy zlokalizowanych w Polsce i Niemczech paczki wysyłane są do całej Unii Europejskiej. Firma obiecuje dostawy w ciągu maksymalnie 48 godzin.

W komentarzu dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Arkadiusz Kawa, dyrektor zarządzający Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytutu Logistyki i Magazynowania, podkreśla, że JD.com "szuka w Polsce tego, czego szukają inni gracze, tacy jak Alibaba i Amazon". - Polski rynek e-commerce rośnie w tempie ekspresowym, klientów jest stosunkowo dużo. Może to być okno na dalszą ekspansję w Europie. W Polsce póki co koszty operacyjne, głównie koszty pracy, są dużo niższe, dlatego dużo firm lokuje magazyny tuż przy granicy, by obsługiwać klientów z zagranicy - mówi ekspert.

Zapytany o to, czy JD.com może pojawić się w Polsce nie tylko z magazynem, ale i z platformą marketplace, Kawa zaznacza, że byłoby to duże wyzwanie dla tej firmy. - JD.com to mało znana marka w Polsce, zwłaszcza w porównaniu do Amazona czy Alibaby. Większość polskich konsumentów jej nie kojarzy, mimo że do JD.com należy drugi pod względem wielkości marketplace w Chinach - wskazuje Arkadiusz Kawa.

Najnowsze magazyny JD.com są wysoce zautomatyzowane. Jak tłumaczy chińska firma, dzięki wykorzystaniu AGV (automatyczne systemy transportowe), zamówienia mają być przygotowywane 2,5-krotnie szybciej niż w przypadku kompletacji ręcznej.

- JD.com to bardzo innowacyjna firma, jeśli chodzi o logistykę. Ma w pełni zautomatyzowane magazyny, autonomiczne pojazdy i bardzo dynamicznie rozwija się w obszarze logistycznym nie tylko w Chinach, ale także poza nimi - dodaje Arkadiusz Kawa w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

Na koniec 2020 r. JD.com korzystało poza Chinami z sieci 32 magazynów, których łączna powierzchnia to 440 tys. mkw.

Paweł Jachowski

Nie czekaj do ostatniej chwili, pobierz za darmo program PIT 2020 lub rozlicz się online już teraz!

wiadomoscihandlowe.pl
Dowiedz się więcej na temat: e-commerce | handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »