Jest amerykański ratunek dla bankruta
Japan Airlines Corp. (JAL) - linie lotnicze, które są bliskie bankructwa - mogą trafić do innego sojuszu. Trwają intensywne rozmowy o przejściu spod skrzydeł American Airlines (sojusz Oneworld) do Delta Air Lines Inc. (sojusz SkyTeam). Delta oferuje 1 mld USD za zmianę frontu. JAL ma 22 mld USD długu.
Delta chce w ten sposób powiększyć swoją sieć o połączenia Japończyków w ich ojczyźnie oraz w Chinach. Opiera się na prawdopodobnej ochronie JAL przed wierzycielami, która zostanie udzielona jutro przez państwową agencję Enterprise Turnaround Initiative Corp. Transfer do innego sojuszu może być kluczowy w kwestii utrzymania japońskiej firmy na powierzchni. Sojusz z Deltą pomoże JAL zrezygnować z dalekich, nierentownych połączeń, które w SkyTeam utrzymuje Delta i zredukować koszty.
JAL w pierwszej połowie 2009 r. miał stratę 1,4 mld USD. American Airlines proponuje 300 mln USD w okresie trzech najbliższych lat za pozostanie w swoim sojuszu, Delta jest hojniejsza - daje 1 mln USD za przejście do siebie (w tym 500 mln USD na wykup akcji, 200 mln USD na bieżące finansowanie). Na taką ofertę American Airlines zareagowali teraz propozycją inwestycji 1,4 mld USD. Akcje JAL potaniały w tym miesiącu o 91 proc.
Nie jest pewne czy JAL i Delta, gdyby się porozumiały, dostaną zezwolenie urzędów antymonopolowych na obsługę połączeń Japonia - USA. Teraz rynek ten jest podzielony po równo między sojusze SkyTeam, Oneworld oraz Star Alliance. Po przejściu JAL do SkyTeam pozycja tego sojuszu byłaby przeważająca.
Krzysztof Mrówka
Czytaj również: