Jest amerykański ratunek dla bankruta

Japan Airlines Corp. (JAL) - linie lotnicze, które są bliskie bankructwa - mogą trafić do innego sojuszu. Trwają intensywne rozmowy o przejściu spod skrzydeł American Airlines (sojusz Oneworld) do Delta Air Lines Inc. (sojusz SkyTeam). Delta oferuje 1 mld USD za zmianę frontu. JAL ma 22 mld USD długu.

Delta chce w ten sposób powiększyć swoją sieć o połączenia Japończyków w ich ojczyźnie oraz w Chinach. Opiera się na prawdopodobnej ochronie JAL przed wierzycielami, która zostanie udzielona jutro przez państwową agencję Enterprise Turnaround Initiative Corp. Transfer do innego sojuszu może być kluczowy w kwestii utrzymania japońskiej firmy na powierzchni. Sojusz z Deltą pomoże JAL zrezygnować z dalekich, nierentownych połączeń, które w SkyTeam utrzymuje Delta i zredukować koszty.

JAL w pierwszej połowie 2009 r. miał stratę 1,4 mld USD. American Airlines proponuje 300 mln USD w okresie trzech najbliższych lat za pozostanie w swoim sojuszu, Delta jest hojniejsza - daje 1 mln USD za przejście do siebie (w tym 500 mln USD na wykup akcji, 200 mln USD na bieżące finansowanie). Na taką ofertę American Airlines zareagowali teraz propozycją inwestycji 1,4 mld USD. Akcje JAL potaniały w tym miesiącu o 91 proc.

Reklama

Nie jest pewne czy JAL i Delta, gdyby się porozumiały, dostaną zezwolenie urzędów antymonopolowych na obsługę połączeń Japonia - USA. Teraz rynek ten jest podzielony po równo między sojusze SkyTeam, Oneworld oraz Star Alliance. Po przejściu JAL do SkyTeam pozycja tego sojuszu byłaby przeważająca.

SkyTeam Sojusz linii lotniczych, pod względem wielkości drugi - po Star Alliance - na świecie. Teraz w skład SkyTeam wchodzi dziesięciu przewoźników. Sojusz powstał 22 czerwca 2000 r. Utworzyły go Aeroméxico, Air France, Delta Air Lines oraz Korean Air. W następnym roku do SkyTeam dołączyły CSA Czech Airlines i Alitalia. 13 września 2004 r. do sojuszu weszły Continental Airlines, KLM oraz Northwest Airlines, a od 14 kwietnia 2006 r. jego członkiem jest także rosyjski Aeroflot. Samoloty sojuszu obsługują 841 lotnisk w 162 krajach. oneworld Sojusz pod względem wielkości trzeci - po Star Alliance i SkyTeam - na świecie. Decyzja o powstaniu sojuszu została podjęta w 1998 r. W skład oneworld wchodzi teraz dziesięciu przewoźników: American Airlines (Stany Zjednoczone, założyciel sojuszu), British Airways (Wielka Brytania, założyciel sojuszu), Cathay Pacific (Hongkong, założyciel sojuszu), Finnair (Finlandia), Iberia (Hiszpania), Japan Airlines (Japonia), LAN (Chile), Malév - Hungarian Airlines (Węgry), Qantas (Australia, założyciel sojuszu), Royal Jordanian (Jordania). Star Alliance Sojusz 21 dużych linii lotniczych założony 14 marca 1997 r. Główną linią sojuszu jest niemiecka Lufthansa. Do sojuszu należą również Polskie Linie Lotnicze LOT. Sojusz przewozi rocznie około 123 mln pasażerów (23 proc. udziału w rynku lotniczym). Dodatkowo do sojuszu należą trzy regionalne linie lotnicze, a kolejne cztery kandydują. Od 1999 r. do Star Alliance należy największy rywal JAL - japoński All Nippon Airways.

Krzysztof Mrówka

Czytaj również:

Upadają gigantyczne linie lotnicze

Linie JAL planują redukcję 5 tys. miejsc pracy

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sojusz | linie lotnicze | star | Japan Airlines | ratunek | delta | american airlines | dolar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »