Kampania w cieniu unijnych cięć
Tegoroczną kampanię cukrowniczą rozpoczęła w środę Krajowa Spółka Cukrowa. Według szacunków firma skupi w niej 4,2 mln ton buraków, z których wyprodukuje ponad 600 tysięcy ton cukru - poinformował zarząd KSC.
"Surowiec dostarczy nam około 30 tysięcy plantatorów. W tym roku do przerobu buraków przystąpi 11 cukrowni KSC, co jest konsekwencją trwającej restrukturyzacji i wyłączenia z produkcji kolejnych 2 zakładów - cukrowni "Gryfice" w woj. zachodniopomorskim i cukrowni "Nowy Staw" w woj. pomorskim" - powiedział rzecznik prasowy KSC Łukasz Wróblewski.
Jako pierwsze w KSC kampanię w środę zainaugurowały oddziały "Cukrownia Dobrzelin" w woj. łódzkim i "Cukrownia Brześć Kujawski" w woj. kujawsko-pomorskim. W kolejnych dniach dołączą do nich pozostałe zakłady spółki.
Według prognoz, rozpoczynająca się kampania potrwa w KSC średnio około 80 dni, a w jej trakcie zakłady spółki wytworzą 580 tysięcy ton cukru (razem z zależną Cukrownią Leśmierz S.A. ponad 600 tysięcy ton) czyli o ponad 90 tys. ton mniej niż w zeszłym roku.
"Niższa produkcja to wynik kolejnych cięć wprowadzanych przez Unię Europejską, która w 2007 r. zadecydowała o tzw. wycofaniu z polskiego rynku 13,5 proc. cukru. Rozpoczynająca się kampania 2007/2008 - szósta w historii KSC - będzie także drugą z rzędu prowadzoną zgodnie z przepisami o reformie unijnego rynku cukru, której celem jest obniżenie jego produkcji w UE o 6 mln ton" - dodał Wróblewski.
Reforma wprowadziła m.in. zamiast ceny interwencyjnej cenę referencyjną (w ciągu 4 lat ma ona spaść z 631,9 euro do 404 euro za tonę), niższe wynagrodzenia dla plantatorów (do 2010 roku cena buraków zostanie obniżona z 43,6 do 26,9 euro za tonę) oraz wysokie składki na fundusz restrukturyzacyjny dla firm nadal produkujących cukier. W przypadku KSC wysokość opłaty z tego tytułu w latach 2006-2009 szacuje się na ponad 200 mln euro.
Krajowa Spółka Cukrowa S.A. w Toruniu powstała w 2002 roku i jest największym w Polsce i dziewiątym co do wielkości producentem cukru w Europie. Od września 2003 r. działa jako ogólnopolski koncern, w którego skład wchodzi 26 oddziałów zlokalizowanych na terenie ośmiu województw.
Firma dysponuje blisko 40-procentowym udziałem w rynku krajowym i 4-procentowym udziałem w rynku całej Unii Europejskiej. W tegorocznym rankingu "Newsweeka" sporządzonym przez firmę doradczą A.T. Kearney, koncern "Polski Cukier" zaliczono do prestiżowego grona "100 najcenniejszych firm w Polsce", a we wrześniu 2007 r. KSC znalazła się na 256 miejscu listy "Europa 500" obejmującej największe przedsiębiorstwa Europy Środkowej i Wschodniej, którą opracowały m.in. "Rzeczpospolita" i firma Deloitte.