KFC ostatecznie wychodzi z Rosji. Firma znalazła kupca
Amerykański holding Yum Brands sprzedaje swój biznes w Rosji. Restauracje KFC trafią do lokalnej sieci Food Service - wynika z informacji "Kommiersanta". Nowy właściciel został zobowiązany do stopniowej zmiany marki tysiąca punktów KFC w Rosji na Rostic's. Zapewne nie wszyscy franczyzobiorcy będą chcieli pracować pod nowym brandem.
Przychody firmy wyniosły w 2021 r. 18,3 mld rubli, a zysk netto 2,4 mld rubli. Nie jest znana kwota transakcji, wiadomo natomiast, że ostateczne jej zamknięcie nastąpi jeszcze w tym roku. Finansowana ma być środkami z kredytów.
KFC miał 70 własnych placówek w Rosji, z kolei ponad 900 lokalizacji to punkty franczyzowe.
Food Service Group należy do firmy Smart Service LTD LLC, której właścicielami są Konstantin Kotow i Andriej Oskolkow. Sieć prowadzi na zasadzie franczyzy 41 lokali KFC oraz osiem restauracji Rosinter.
Według informacji "Kommiersanta", kupujący będzie zobowiązany do stopniowego rebrandingu wszystkich restauracji sieci KFC, w tym placówek franczyzowych. Sieć zacznie zmieniać brand na Rostic's na początku przyszłego roku.
- W istocie ta transakcja to zestaw umów najmu, sprzętu i personelu - ocenia Aleksiej Wanczugow z firmy Wanczugow i Partnerzy. Jego zdaniem brak nadzoru ze strony amerykańskiego holdingu od razu przeniesie te restauracje do kategorii start-upu.
Michaił Burmistrow, prezes Infoline - Analityka, zakłada, że nie wszyscy franczyzobiorcy będą chcieli kontynuować pracę pod marką Rostic’s. KFC ma bardzo wielu małych partnerów, nie tak jak w przypadku firmy McDonald’s, która miała w tym kraju trzech franczyzobiorców.
Amerykański holding w marcu tego roku zawiesił działalność restauracji własnych KFC w Rosji i wstrzymał inwestycje na tym rynku. W lipcu ogłosił, że znalazł nabywcę na biznes, ale nie ujawnił szczegółów.
Jak wówczas szacowała Elena Perepelitsa z firmy RestCon, wartość biznesowa Yum Brands w Rosji może być zbliżona do oczekiwanego pięcioletniego zysku firmy, co dałoby ok. 12 miliardów rubli (ok. 195 mln dol.).
Michaił Burmistrow oceniał, że przed wybuchem kryzysu geopolitycznego biznes mógł być wart ok. 30 mld rubli, ale obecnie ok. 10 mld rubli (ok. 160 mln dol.). Zaznaczał jednak, że jeśli zabronione zostanie używanie marki KFC w Federacji Rosyjskiej, cena będzie jeszcze niższa, bo przyszły nabywca straci wpływy z tytułu umów franczyzowych.
morb