Kobiety w biznesie mają trudniej. Joanna Przetakiewicz: Ich rola jest w Polsce niedoceniona

- Rola kobiet w biznesie w Polsce jest przede wszystkim gigantycznie niedoceniona - mówi Interii Biznes Joanna Przetakiewicz. Zwraca też uwagę na stale aktualny problem luki płacowej na rynku pracy oraz niebezpieczeństwo demograficzne, jakie wynika z niechęci posiadania przez Polki dzieci. Tłumaczy także, że jedną z cech dobrego lidera jest empatia, która pomaga przetrwać kryzysy.

W czwartek 21 września poznaliśmy laureatów plebiscytu BrandMe CEO, wyróżnionych tytułem liderów biznesu. W kapitule konkursu zasiadała m.in. Joanna Przetakiewicz, założycielka firmy La Mania oraz prezeska fundacji Era Nowych Kobiet. Interii Biznes udało się zadać przedsiębiorczyni kilka pytań. 

Niedoceniona rola kobiet w Polsce

- Rola kobiet w biznesie w Polsce jest przede wszystkim gigantycznie niedoceniona i to jest zjawisko którego, przysięgam, nie pojmuję - i chyba nie tylko ja. Nie mogę zrozumieć jednej rzeczy - że 51 proc społeczeństwa jest niewspierane i niedoceniane, które jest świadome szklanego sufitu, jest też świadome tego, że jest ogromna różnica płac w tej samej firmie, na tym samym stanowisku między kobietami a mężczyznami - mówi Interii Biznes Przetakiewicz.

Reklama

Prezeska fundacji zwraca uwagę, że różnice między płacami kobiet i mężczyzn na wysokich stanowiskach sięgają od 20 do ponad 40 proc. Podkreśla też, że "stoimy nad przepaścią ekonomiczną, gospodarczą i społeczną", bowiem, powołując się na dane CBOS, "68 proc. kobiet nie chce lub nie planuje mieć dzieci". 

- Dziwi mnie jedno - że nie wyciągamy wniosków; za chwilę będziemy krajem starych ludzi, których nie ma kto utrzymywać - przestrzega. 

Europa może uczyć się od Polaków

Joanna Przetakiewicz wyjaśnia również, że jedną z najważniejszych cech lidera jest empatia. Jej zdaniem prawdziwi przywódcy nie będą w stanie pełnić swojej roli, gdy będą skoncentrowani wyłącznie na sobie. 

- To jest dokładnie różnica między liderem starej ery, a liderem nowej - mówi.

Przedsiębiorczyni - zwracając uwagę także na pozycję Polski na arenie międzynarodowej - tłumaczy, że "nie możemy i nie powinniśmy mieć kompleksów", także ze względu na historię naszego kraju i to Polska powinna stanowić przykład dla innych państw europejskich.

- Tu nie chodzi o wyniki finansowe, bo wiadomo, że my (...) jesteśmy ubożsi niż rynek europejski, a tym bardziej inne rynki. Chodzi o to, jak ogromny zrobiliśmy postęp od czasów wojny i jeszcze w dodatku spotkała nas wojna w Ukrainie, która jest obok. W związku z tym myślę, że wykazaliśmy się tak niesamowitym przykładem dla całego świata, okazując ogromną solidarność, ogromną odwagę i niesamowity przykład leadership - podsumowała. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BrandMe CEO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »