Kolej traci pasażerów! Ponad 16 mln w Przewozach Regionalnych, ponad 4,5 mln w PKP Intercity
Przewozy Regionalne i PKP Intercity to spółki, które odnotowały największy spadek liczby pasażerów spośród wszystkich przewoźników w roku 2013 - łącznie ponad 20 mln pasażerów. Na szczęście nie wszystkim operatorom poszło tak źle. Ogółem kolej straciła ponad 3,5 mln podróżnych. Niestety nic nie wskazuje na to, że w tym roku będzie znacząco lepiej.
W roku 2013 z usług kolej skorzystało niewiele ponad 270 mln pasażerów. Spadek o 2,3 proc. (3,5 mln pasażerów) względem roku poprzedniego może nie wydawać się czymś strasznym, ale dotknął on dwóch największych przewoźników. Najwięcej pasażerów straciły Przewozy Regionalne, którym ubyło aż 16,5 mln podróżnych. PKP Intercity odnotowało stratę na poziomie 4,5 mln pasażerów. W przypadku pierwszej spółki daje to spadek o 16 proc., zaś w przypadku drugiego przedsiębiorstwa o niemal 13 proc.
Rok 2013 przyniósł nam więc ostateczne potwierdzenie narastającego od miesięcy głębokiego kryzysu w dwóch największych przedsiębiorstwach kolejowych. Przypomnijmy, że jeszcze kilka lat temu, tj. w roku 2008, na operatorów tych przypadało 63 proc. rynku, co dawało ponad 183 mln pasażerów. W roku 2012 było to nieznacznie mniej niż 50 proc., zaś pod koniec roku 2013 już jedynie 42,8 proc. przekładające się na 115 mln pasażerów.
Obydwa kierowane z central w Warszawie przedsiębiorstwa zwracają uwagę na podobne przyczyny spadku liczby pasażerów. Trwające prace modernizacyjne i niskie maksymalne prędkości na wielu liniach kolejowych znacząco pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych względem innych środków transportu.
Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013
Szczególnie bolesne jest to dla PKP Intercity, które musi walczyć nie tylko z transportem indywidualnym, ale również operatorami autobusowymi i lotniczymi, oferującymi tanie bilety na trasach pomiędzy największymi miastami. Przewozom Regionalnym nie udało się wyjść z katastrofy jaką okazało się usamorządowienie i zmiana struktury właścicielskiej. Wielu marszałków zainteresowanych jest rozwijaniem własnych regionalnych spółek kolejowych, a nie losem PR.
Warto zwrócić jednak uwagę na to, że nowi przewoźnicy regionalni nie byli w stanie pozyskać takiej liczby pasażerów, jaka odeszła z Przewozów Regionalnych. Łącznie w roku 2013 Koleje Dolnośląskie, Wielkopolskie i Śląskie pozyskały ponad 9,8 mln pasażerów, co w przybliżeniu stanowi połowę straty Przewozów Regionalnych.
Najlepiej w roku 2013 poradzili sobie przewoźnicy z województwa mazowieckiego. Koleje Mazowieckie osiągnęły najlepsze wyniki w historii swojej działalności i po raz pierwszy przewiozły ponad 60 mln pasażerów. Z usług warszawskiej SKM skorzystało ponad 22 mln osób. Łącznie obaj przewoźnicy pozyskali ponad 8,6 mln pasażerów. Wyniki te to oczywiście efekt wykorzystania potencjału jaki daje aglomeracja warszawska. Nic tak nie zachęca pasażerów do korzystania z transportu kolejowego jak korki na drogach i wspólny bilet (z tym ostatnim mogą być jednak problemy).
W ujęciu procentowym największy wzrost przewozów rok do roku odnotowały Koleje Śląskie, ale biorąc pod uwagę przejęcie połączeń od Przewozów Regionalnych w grudniu 2012 nie może to dziwić. Nie zmienia to również faktu, że ostatnie kilkanaście lat przyniosło niemal całkowity rozpad systemu funkcjonowania kolei na obszarze konurbacji śląskiej i oddanie go w znacznej mierze transportowi indywidualnemu.
Najwięcej emocji zdecydowanie budzi znaczący spadek liczby pasażerów w PKP Intercity, z którego od roku 2010 odeszło ich już ponad 7 mln. Przewoźnik od wielu miesięcy zapowiada wprowadzenie nowego, dynamicznego systemu sprzedaży biletów oraz walkę o odzyskania pasażerów.
- Do końca 2014 r. zrealizujemy blisko 50 inicjatyw propasażerskich obejmując nowym doświadczeniem podróżowania 100 proc. pasażerów. Zakładamy, że trend spadkowy odwróci się w 2015 roku - powiedział nam w połowie stycznia Marcin Celejewski, członek zarządu PKP Intercity ds. handlowych. Pomimo tych zapewnień działania marketingowe spółki budzą liczne zastrzeżenia.
Nie najlepiej wygląda również wynik finansowy spółki. W połowie roku PKP Intercity zakładało stratę nawet na poziomie ok. 140 mln złotych, ale udało się ją zmniejszyć do ok. 110 mln. To jednak o ok. 10 proc. więcej, niż zakładano na początku roku. Władze spółki podjęły decyzję o konieczności likwidacji kolejnych połączeń z początkiem marca tego roku.
Na niedawnym posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury Ryszard Kuć, prezes Przewozów Regionalnych, przedstawił aktualne działania restrukturyzacyjne prowadzone w spółce. Jego zdaniem, działania te przynoszą pierwsze efekty. Kuć powiedział również, że nieznacznie wzrosły potoki pasażerskie, zwłaszcza w ostatnich miesiącach 2013 roku.
- Miniony rok był dla branży kolejowej bardzo trudny - zapewniała rzeczniczka Przewozów Regionalnych Marta Milewska. Jak wylicza, przedłużające się modernizacje linii kolejowych, wymuszające częste zmiany rozkładów jazdy, konieczność ograniczania, bądź całkowitego wyłączania ruchu kolejowego oraz wprowadzania autobusowej komunikacji zastępczej oddalała przewoźników od pasażera.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Zdaniem przedstawicieli Kolei Mazowieckich, do znaczącej poprawy wyników w roku 2013 przyczyniły się inwestycje taborowe oraz wydatki na infrastrukturę towarzyszącą. - Rok 2013 dla Kolei Mazowieckich był zdecydowanie dobrym rokiem. Spółka wzmocniła swoją pozycję drugiego przewoźnika pasażerskiego w kraju i lidera tych przewozów na Mazowszu - podkreślała w rozmowie z Rynkiem Kolejowy Donata Nowakowska.
- Miniony rok 2013 był dobrym rokiem dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Z podróży pociągami SKM skorzystało ponad 27 milionów i 858 tysięcy osób, co przy przeszło 17 milionach w 2012 r. jest potwierdzeniem, że SKM wpisała się w pejzaż komunikacji stolicy i stała się środkiem z którego chętnie korzysta się na co dzień, nie tylko jadąc do pracy. Warszawiacy po prostu polubili podróże Elfem i Impulsem; korzystali z pociągów częściej nawet w weekendy - mówi rzeczniczka przewoźnika Magdalena Lerczak.
W roku 2013 Arriva zasadniczo utrzymała przewozy na poziomie z roku 2012, ale większe zmiany czekają spółkę dopiero w tym roku.
- Od momentu rozstrzygnięć przetargowych, rozpoczęliśmy intensywny proces mobilizacji. Był to czas wyzwań, niełatwych decyzji oraz nieprzewidzianych wydarzeń - wyjaśniała Joanna Parzniewska, rzeczniczka przewoźnika. - W związku z rozszerzeniem działalności, spółka Arriva RP przejęła od firmy Voith warsztat utrzymania pojazdów w Nowej Wsi Wielkiej, wypracowała wspólne rozwiązania ze spółką Przewozy Regionalne, pokazując że nawet po trudnym podziale rynku, współdziałanie dla dobra podróżnych jest możliwe - zaznacza.
Marcin Głuszek, dyrektor Wydziału Marketingu i Umów w PKP SKM, informuje Rynek Kolejowy, że spółka zamyka rok 2013 bilansem ok. 35 mln pasażerów. W roku 2012 było ich 36,81 mln. Przyczynę spadku pasażerów spółka upatruje przede wszystkim w licznych działaniach inwestycyjnych, które spowodowały zmniejszenie liczby pociągów uruchamianych przez SKM.
Rok 2013 dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej upłynął przede wszystkim na wprowadzaniu nowego taboru. Początkowo sprawiał on spore kłopoty i nie zbierał dobrych opinii wśród podróżnych. - Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem 2013 roku było zakończenie przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z zakupem 14 nowych pojazdów, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" prezes WKD Grzegorz Dymecki.
- Ubiegły rok miał dla spółki ogromne znaczenie, ponieważ odebraliśmy i wprowadziliśmy do eksploatacji 5 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych 31WE "Impuls", które są jednymi z najnowocześniejszych pojazdów w kraju - mówi Justyna Stachniewicz z Kolei Dolnośląskich.
źródło: rk/dixi