Kolejne kroki PGNiG. Spółka zabezpiecza kolejny szlak dostaw LNG
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo będzie mogło sprowadzać LNG nie tylko przez terminal w Świnoujściu, ale też przez litewski terminal w Kłajpedzie. Spółka będzie mogła importować tą drogą ponad pół miliard metrów sześciennych gazu rocznie. Moce zarezerwowano na 10 lat.
Klaipedos Nafta, operator terminalu LNG w Kłajpedzie, rozstrzygnął właśnie procedurę przydziału mocy regazyfikacyjnych w litewskim gazoporcie. PGNiG uzyskało możliwość regazyfikacji 6 TWh skroplonego gazu ziemnego rocznie, co odpowiada ponad 0,5 mld surowca w stanie lotnym. Rezerwacja dotyczy okresu od 1 stycznia 2023 do 31 grudnia 2032 roku.
- Dzięki długoterminowej rezerwacji mocy regazyfikacyjnych w terminalu w Kłajpedzie, PGNiG będzie mogło wykorzystać swoje kompetencje w zakresie handlu LNG, aby zwiększyć dostępność gazu dla odbiorców w obu krajach. Jestem przekonana, że współpraca Klaipedos Nafta i PGNiG przyczyni się nie tylko do realizacji planów biznesowych obu firm, ale umożliwi także dalszą integrację rynków gazowych w tej części Europy - mówi Iwona Waksmundzka-Olejniczak, prezes PGNiG.
PGNiG jest użytkownikiem terminala w Kłajpedzie od maja tego roku. Pierwsza dostawa ładunku zamówionego przez polską spółkę nastąpiła w maju tego roku. Od tamtej pory PGNiG odebrało w litewskiej instalacji sześć dostaw. Po regazyfikacji część wolumenu została sprzedana odbiorcom z krajów bałtyckich, a reszta trafiła na rynek polski poprzez uruchomiony również w maju gazociąg Polska-Litwa.
Portfel kontraktów LNG spółki obejmuje miedzy innymi kontrakty w formule free-on-board, która wskazuje, że za odbiór i transport ładunku z terminala skraplającego odpowiada kupujący. To do kupującego należy także decyzja o porcie przeznaczenia dostawy. PGNiG będzie więc mogło kierować ładunki LNG nie tylko do gazoportu w Świnoujściu, ale również do innych terminali, m.in. w Kłajpedzie.
Od tego roku moce regazyfikacyjne terminalu w Świnoujściu wynoszą 6,2 mld m sześc. rocznie. Infrastruktura jest wciąż rozbudowywana, celem jest dojście do 8,3 mld m sześc. Trwają też prace nad projektem budowy terminala pływającego LNG w Gdańsku. Pierwotnie inwestycja miała być gotowa na koniec 2027 r., ale planowane jest jej przyspieszenie ze względu na złożoną sytuację w Europie. Moc regazyfikacyjna terminala FSRU może wynieść ok. 6,1 mld m sześc. rocznie.
morb