Kolorowy zawrót głowy
Wartość polskiego rynku kolorowych alkoholi szacuje się na 5 mld zł, to już 30 proc. rynku napojów spirytusowych. Na razie dominują w tej kategorii wódki smakowe, ale coraz szybciej rośnie sprzedaż whisky.
Polacy coraz chętniej sięgają po kolorowe trunki. Rośnie wielkość i wartość rynku kolorowych alkoholi. Zdaniem Leszka Wiwały, prezesa Polskiego Przemysłu Spirytusowego, rynek whisky osiągnął w zeszłym roku wartość ok. 1,4 mld zł. Wśród pozostałych kolorowych trunków liczą się jeszcze brandy, gin i rum. Spośród wszystkich kategorii liderem wzrostu pozostaje whisky - w zeszłym roku rynek popularnej szkockiej wzrósł o ponad 20 proc. - Rozwojowi rynku alkoholi kolorowych sprzyjają zmieniające się gusta i przyzwyczajenia konsumentów, którzy szukają różnorodności. Coraz częściej sięgają po kolorowe alkohole same lub w formie drinków - mówi Leszek Wiwała.
- Z naszych danych wynika, że rynek whisky w Polsce intensywnie się rozwija. W 2012 roku kategoria ta odnotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży, a prognozy na ten rok są równie optymistyczne - twierdzi Mikołaj Szymborski, whiskies marketing manager, Pernod Ricard Polska.
Alkohole kolorowe w Polsce to kategorie niszowe w porównaniu z piwem czy wódką. Pewne jest, że nigdy nie osiągną takich wolumenów jak one, ale niewątpliwie mają duży potencjał do dalszych wzrostów.
- Widzimy lekkie spowolnienie w rozwoju tej kategorii, warto jednak pamiętać o tym, że utrzymujemy tendencję wzrostową, choć faktycznie nie jest ona tak dynamiczna jak 5-7 lat temu. Nasze marki radzą sobie obecnie bardzo dobrze, umacniając swoje pozycje we wszystkich segmentach. Najbardziej intensywnie rozwija się whisky standardowa, tzw. mid-price (w średniej cenie), single malts oraz amerykańska - dodaje Mikołaj Szymborski.
Jego zdaniem, whisky standardowa jest ulubioną whisky Polaków, bo to atrakcyjna relacja między jakością a ceną. - Wśród liderów w tym segmencie znajduje się nasza sztandarowa marka - Ballantine's Finest.
Segment amerykański od lat jest bardzo popularny ze względu na sam wizerunek amerykańskich whisky, jak również ze względu na nowe produkty, które pojawiły się w tym segmencie - twierdzi ekspert.
Zdaniem Leszka Wiwały, w najbliższej przyszłości w Polsce wciąż największą popularnością cieszyć się będzie whisky, w 2013 r. przewidywany jest kilkunastoprocentowy wzrost tej kategorii. Pozytywny, choć jednocyfrowy trend powinny odnotować również tequila, rum, brandy, gin i koniak.
- Pomimo zapowiedzi trudnej sytuacji gospodarczej, ubiegły rok dla rynku kolorowych alkoholi był udany, a niektóre kategorie, jak np. whisky, odnotowały spektakularny wzrost. Jednak nie ma wątpliwości, że w dłuższej perspektywie konsumenci w czasach kryzysu będą szukać oszczędności, co może się przełożyć na ograniczenie wydatków na alkohol, w tym z reguły droższe, kolorowe trunki, bądź na dalszy wzrost znaczenia sieci dyskontowych, oferujących tańsze produkty - dodaje Leszek Wiwała.
Przedstawiciele Diageo twierdzą, że z ich ostatnich danych wynika, że penetracja whisky jest na poziomie około 15 proc. (mniej niż 2 konsumentów na 10 sięgających po alkohol piło whisky w ciągu ostatnich 12 miesięcy). Co warto podkreślić, wartość ta dynamicznie rośnie w ostatnich latach, zwłaszcza wśród osób zamieszkujących duże miasta.
Whisky jest również alkoholem, który w dalszym ciągu często jest kupowany na prezent, ale już także coraz częściej na imprezy oraz spotkania ze znajomymi.
W ostatnim roku, ze względu na dużą dynamikę wzrostu kategorii w Polsce (19,4 proc. w ujęciu wartościowym rok do roku) i jej potencjał rozwoju w przyszłych latach, zdecydowaliśmy się globalnie na poszerzenie rodziny produktów, które oferujemy z tej kategorii w Polsce.
Zdaniem przedstawicieli firmy Ambra, rynek brandy rozwijał się w ostatnich dwóch latach w tempie jednego procenta (wolumenowo) i eksperci nie przewidują zmiany tego trendu w najbliższych latach.
Rafał Dobrowolski, manager ds. badań i analiz w firmie Ambra mówi, że najważniejszą marką w rynku brandy jest produkowana przez wielu graczy marka generyczna Napoleon. Jej udział, choć cały czas wysoki - ponad 30 proc. sprzedaży ilościowej, to jednak nieznacznie spada.
Konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty z segmentu premium tej kategorii, czyli koniaki - których spożycie systematycznie rośnie.
Alkohole luksusowe, choć stanowią jeszcze niewielką część rynku wszystkich alkoholi, są bardzo perspektywicznym segmentem z punktu widzenia wzrostu w kolejnych latach. Polski konsument zmienia swoje upodobania, podróżuje i chętnie sięga po nowe marki alkoholi - po czym poszukuje ich również w Polsce. W efekcie jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe kategorie alkoholi, głównie importowane i postrzegane jako premium.
Magdalena Brzózka, Rynek Spożywczy
Więcej informacji w miesięczniku "Rynek Spożywczy"