Koniec kryzysu na niemieckiej kolei. Maszyniści dostaną podwyżki i będą pracować krócej

Od kilku miesięcy media regularnie informowały o kryzysie kolejowym, z jakim zmagali się nasi zachodni sąsiedzi. W tym czasie doszło do kilku strajków kolejarzy, którzy domagali się m.in. podwyżek i skrócenia czasu pracy. Z najnowszych informacji wynika, że niemieckie koleje Deutsche Bahn (DB) i krajowy związek zawodowy maszynistów GDL uzgodniły stopniowe skrócenie tygodnia pracy z obecnych 38 do 35 godzin w 2029 r. z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia. Związkowcy zobowiązali się również do powstrzymania od akcji strajkowych na określony czas.

Spór płacowy między związkowcami a pracodawcą trwał od kilku miesięcy. Najgłośniejszy z nich odbył się w styczniu, gdy większość pociągów pasażerskich w kraju zatrzymała się na sześć dni. Instytut Badań Gospodarczych w Kolonii oszacował wówczas, że niemiecka gospodarka może ponieść w związku z protestem straty w wysokości 100 mln euro za każdy dzień.

Kwestią sporną między GDL i DB było wypracowanie nowego układu zbiorowego, a kością niezgody - żądanie związku dotyczące skrócenia tygodniowego czasu pracy z 38 do 35 godzin dla pracowników zmianowych, bez strat finansowych. Teraz okazuje się, że konflikt dobiegł końca. Co konkretnie osiągnęli niemieccy maszyniści?

Reklama

Nie będzie już strajków w niemieckich kolejach. Zawarto porozumienie

- Udało nam się uzgodnić mądry kompromis - powiedział członek zarządu DB Martin Seiler, cytowany przez portal Tagesschau. Wyjaśnił, że podstawowym elementem porozumienia jest "innowacyjny model opcjonalny", w ramach którego pracownicy zmianowi będą mogli sami decydować, ile godzin - od 35 do 40 - tygodniowo chcą pracować.  

Ci, którzy chcą pracować do 40 godzin tygodniowo, otrzymają o 2,7 proc. wyższe wynagrodzenie za każdą dodatkową przepracowaną godzinę tygodniowo - wskazuje DB. 

Podwyżka płac oraz premia z tytułu inflacji

Nastąpi również podwyżka płac o 420 euro (około 1810 zł) w dwóch etapach: o 210 euro więcej miesięcznie od 1 sierpnia br. i o kolejne 210 euro od 1 kwietnia 2025 r. 

Co więcej, kolejarze otrzymają również premię z tytułu inflacji w wysokości 2850 euro (około 12 300 zł), która ma być wypłacana w dwóch ratach od marca. 

Zawarte w poniedziałek porozumienie zakończyło wielomiesięczny spór zbiorowy. Groźba strajków w okresie Wielkanocy została zażegnana. Krajowy związek zawodowy maszynistów jest teraz zobowiązany do powstrzymania się od akcji strajkowych do końca lutego 2026 r. 

Układ zbiorowy będzie obowiązywać do 31 grudnia 2025 r., po czym następuje dwumiesięczna faza negocjacji, podczas której strajki również nie będą możliwe

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Niemcy | kolej | Strajki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »