Koniec reklamowania alkoholu? Wyborcy zgodni niezależnie od poglądów

Ponad 70 proc. Polaków popiera całkowity zakaz publicznej reklamy alkoholu - wynika z badań zaprezentowanych przez Fundację GrowSPACE. Największe poparcie dla tego postulatu wyrażają wyborcy Rafała Trzaskowskiego i Karola Nawrockiego, którzy domagają się od polityków zdecydowanych działań na rzecz ochrony dzieci i młodzieży przed wpływem reklam i alkoholu.

Fundacja GrowSPACE zaprezentowała kolejną odsłonę kampanii "Zero Procent Prawdy", której głównym celem jest wprowadzenie całkowitego zakazu publicznej reklamy alkoholu - w tym szczególnie piwa i napojów "zero procent".

Podczas konferencji prasowej w Centrum Prasowym Foksal przedstawiono wyniki badania przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą. Wynika z niego, że aż 62,68 proc. wyborców Rafała Trzaskowskiego i 73,14 proc. sympatyków Karola Nawrockiego opowiada się za całkowitym zakazem reklamy alkoholu.

Reklama

Wysokie poparcie dla zakazu wyrazili także wyborcy innych kandydatów: Szymona Hołowni (67,93 proc.), Magdaleny Biejat (66,27 proc.), Adriana Zandberga (71,13 proc.) i Sławomira Mentzena, spośród których aż 51,23 proc. popiera postulat.

Polacy oczekują działania - szczególnie w kwestii ochrony młodzieży

W ramach kampanii opublikowano również raport "Zero Procent Prawdy" poświęcony wpływowi reklam alkoholu na młodych ludzi i problem wczesnej inicjacji alkoholowej. Publikacja, dostępna na stronie growspace.pl, zawiera m.in. opinie ekspertów, wypowiedzi młodzieży, postulaty kampanii i analizę prawną.

Jak wskazano w dokumencie, 71,15 proc. Polaków zdecydowanie popiera działania polityków przeciwko inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Wśród wyborców Trzaskowskiego ten odsetek wynosi aż 81,86 proc., a wśród sympatyków Nawrockiego - aż 84,59 proc.

Równie wysokie poparcie dla przeciwdziałania inicjacji alkoholowej zadeklarowali wyborcy Hołowni (82,96 proc.), Mentzena (75,32 proc.) i Biejat (66,27 proc.). Poparcie wyraziło również 78,84 proc. sympatyków Adriana Zandberga.

Eksperci: potrzebne są konkretne kroki

Przedstawiciele fundacji podkreślają, że raport ukazuje wyraźne oczekiwania społeczne - Polacy chcą zakazu publicznej reklamy alkoholu, a zwłaszcza piwa. Alan Wysocki z Fundacji GrowSPACE zaznaczył, że każdy kandydat na urząd prezydenta RP powinien jasno zadeklarować, czy opowiada się po stronie ochrony dzieci i młodzieży.

Dominik Kuc z zarządu fundacji dodał, że nie można dłużej ignorować problemu - obecna przestrzeń publiczna sprzyja sięganiu po alkohol i trzeba wreszcie zakończyć jego promowanie.

Zdaniem Jana Pieniążka, eksperta ds. prawnych, działania muszą być zdecydowane - szczególnie w kontekście coraz wcześniejszego sięgania po alkohol przez młodzież. Natalia Kalisz, socjolożka z fundacji, zwróciła uwagę na wpływ reklam oglądanych w dzieciństwie - respondenci wskazywali, że już jako dzieci pamiętają fabuły reklam i marki piwa. Jej zdaniem normalizacja takich przekazów prowadzi do bezrefleksyjnego ich przyjmowania.

Badanie zostało zrealizowane na próbie 1001 osób w dniach 9-14 kwietnia 2025 roku.

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: alkohol | reklama | polityka | Rafał Trzaskowski | Karol Nawrocki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »