KiK to niemiecka sieć dyskontów, której strategia oparta jest na haśle "Kunde ist König", co oznacza "Klient jest królem". W asortymencie sklepów KiK dominuje odzież, ale można w nich również kupić artykuły gospodarstwa domowego i wystroju wnętrz, zabawki czy artykuły papiernicze.
KiK prowadzi przegląd sklepów, zamknie nierentowne placówki
Firma została założona w 1994 roku (pierwszy sklep został otwarty w Düsseldorfie). Obecnie na rodzimym niemieckim rynku KiK posiada ok. 2,4 tys. placówek. Jak podaje portal "Immobilien Zeitung", właśnie trwa ich przegląd, który zakończy się zamknięciem najmniej rentownych punktów sprzedaży. Zagrożonych jest nawet 400 sklepów.
Sama spółka pisze o przeglądzie w kontekście koniecznego "dostosowania", które ma zapewnić lepsze zarządzanie siecią w przyszłości. Zapewnia też, że będzie inwestować w modernizację istniejących sklepów i otwarcia nowych - zarówno na niemieckim rynku, jak i na rynkach zagranicznych.
Rok 2024 pod znakiem turbulencji dla KiK w Polsce
Wśród zagranicznych rynków w portfolio KiK od 2012 r. figuruje Polska (pierwszy sklep KiK w naszym kraju powstał w Środzie Wielkopolskiej). Obecnie pod tym szyldem działa u nas ponad 450 placówek.
Rok 2024 na polskim rynku był dla niemieckiej sieci naznaczony turbulencjami - jak przypomina portal dlahandlu.pl, spółka otworzyła 26 nowych sklepów, jednocześnie zamykając 29 placówek i redukując zatrudnienie do 2831 osób. Jednocześnie - jak informował PAP Biznes Jan Skowron, dyrektor zarządzający KiK Polska - sieć zmodernizowała w 2024 r. ponad 100 sklepów w Polsce (docelowo wdrożony projekt modernizacji ma objąć 132 sklepy).
W Polsce KiK wypracował w 2024 r. zysk netto w kwocie 22,03 mln zł, ale decyzją wspólników środki te posłużą do pokrycia strat z lat ubiegłych.
Niedawno z funkcji prezesa KiK na własną prośbę zrezygnował Patrick Zahn, który spędził w firmie 18 lat (w tym połowę tego czasu na najwyższym stanowisku).
Według raportu firmy PMR z lutego br., KiK jest wiceliderem rynku dyskontów niespożywczych w Polsce. Niemiecką sieć zna 70 proc. konsumentów. Niekwestionowanym liderem jest zaś brytyjskie Pepco, które osiąga 90 proc. rozpoznawalności.