KPMG: Wzrost liczby nowych aut i spadek produkcji
Jak wynika z raportu KPMG, w okresie od stycznia do września 2021 roku w Polsce zarejestrowano 347,3 tys. nowych samochodów osobowych - o 17,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Szczególny wzrost odnotowano z w segmencie aut osobowych marek premium+, wzrost wyniósł 29,9 proc. Drastycznie załamała się liczba pojazdów wyprodukowanych w Polsce, w III kwartale wolumen pojazdów spadł niemal o połowę, względem tego samego okresu roku ubiegłego.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Natomiast nadal jest to niższy poziom o 15,5 proc. niż osiągnięty w ciągu trzech kwartałów 2019 roku. Obecny wzrost zapewniła większa liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W ciągu dziewięciu miesięcy br. w Polsce sprzedano 114,1 tys. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost aż o 131,1 proc. w skali roku.
Wzrost rejestracji, z wyjątkiem motorowerów, dotyczy również samochodów dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep, autobusów oraz motocykli. Słabe wyniki pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów odnotowują natomiast fabryki motoryzacyjne w Polsce. W ciągu dziewięciu miesięcy 2021 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 300,7 tys. pojazdów - o 7,6 proc. mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 18,3 proc. odnotowała produkcja autobusów.
Po trzech kwartałach 2021 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce wynosi 347,3 tys. pojazdów i jest o 17,7 proc. wyższa w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku. Klienci instytucjonalni, do końca września br. zarejestrowali 258,4 tys. pojazdów - co oznacza wzrost o 23,1 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. W segmencie klientów indywidualnych w omawianym czasie zarejestrowano 88,8 tys. samochodów, o 4,3 proc. więcej niż w ciągu trzech kwartałów 2020 roku.
Mimo że wyniki rejestracji za trzy kwartały br. wciąż są jeszcze bardzo dobre, niestety ogólna sytuacja branży motoryzacyjnej w ostatnich miesiącach 2021 roku pozostaje zła. Przyczyną są braki w dostawach półprzewodników do produkcji motoryzacyjnej, co pokazują dane ukazujące spadki w produkcji pojazdów. Niestety sytuacja się pogarsza i należy się spodziewać, że dalsze spadki zarówno w produkcji, jak i rejestracjach będą bardzo znaczne w każdej kategorii pojazdów. Dziś trudno ocenić, kiedy kryzys się skończy, ale wszystko wskazuje na to, że może on potrwać nawet do końca 2022 roku - mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Producenci samochodów osobowych marek popularnych sprzedali w Polsce w analizowanym okresie 278 tys. pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 15 proc.. Wyższy wzrost odnotowano z kolei w segmencie aut osobowych marek premium+, w którym odnotowano 69,3 tys. zarejestrowanych pojazdów. Po trzech kwartałach 2021 roku wzrost w tej grupie wyniósł 29,9 proc.
Zwiększony popyt na auta tej klasy można zaobserwować zarówno w przypadku klientów instytucjonalnych, którzy zakupili 62 tys. pojazdów (+31,2 proc.) oraz klientów indywidualnych, którzy zarejestrowali 7,3 tys. tego typu pojazdów, co przełożyło się na wzrost o 19,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 roku.
Segment pojazdów z napędami alternatywnymi utrzymuje wysokie tempo wzrostu. Od stycznia do września 2021 roku w Polsce sprzedano 114 tys. tego typu pojazdów - o 131,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Trzycyfrowa dynamika utrzymała się zarówno wśród klientów indywidualnych (+137,6 proc.), jak i instytucjonalnych (+129,1 proc.).
Segment pojazdów z napędami alternatywnymi kolejny raz odnotował bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w grupie samochodów hybrydowych typu Plug-in. Do końca września 2021 roku sprzedano blisko 6,8 tys. tego typu aut, o 182,4 proc. więcej niż w ciągu dziewięciu miesięcy 2020 roku.
Klienci coraz chętniej decydują się na zakup aut w pełni elektrycznych. W okresie od stycznia do końca września br. Polacy zarejestrowali 4,1 tys. pojazdów tego typu. Jest to wzrost o 88,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wartości te potwierdzają umocnienie się trendu rozwojowego na rynku pojazdów z napędem alternatywnym - mówi Mirosław Michna, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.
Liczba rejestracji nowych przyczep i naczep w Polsce wzrosła w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2021 roku o 118% i wyniosła 23,7 tys. szt. To już więcej niż zarówno w całym 2020 (kiedy zarejestrowano 16,5 tys. szt.), jak i w całym 2019 roku (23,0 tys. szt.). Najbardziej dynamicznie rozwijał się rynek konstrukcji skrzyniowych (x2,5), jak i furgonów (x2,7). Pierwszy z nich zajął dzięki temu łącznie 55% udział w całym rynku przyczep i naczep, a drugi 21 proc.
Każdy z trzech kwartałów 2021 roku oznaczał najwyższe od lat wyniki sprzedaży samochodów dostawczych. W okresie od stycznia do września br. liczba zarejestrowanych pojazdów tego rodzaju wyniosła 55,3 tys. sztuk, czyli o 36,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Podobny poziom wzrostu odnotowano zarówno w przypadku nabywców instytucjonalnych (+36,5 proc.), jak i indywidualnych (+39,3 proc.).
Znacznie większą dynamikę wzrostu (+76,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku) odnotował segment samochodów ciężarowych - do III kwartału 2021 roku włącznie zarejestrowano ponad 23,2 tys. tego typu pojazdów. Na ten wynik największy wpływ miała liczba nowych rejestracji samochodów o DMC>=16t, których przybyło 21,4 tys. (+84,4 proc.).
Z kolei po trzech kwartałach 2021 roku łączna sprzedaż autobusów i autokarów wyniosła 1 056 sztuk, czyli o 2,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. To jednak wciąż niemal o połowę mniejszy wolumen niż odnotowany jeszcze w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku. Najwyraźniej powiększyła się liczba rejestracji autobusów turystycznych (+70 proc.), podczas gdy wolumen nowych autobusów międzymiastowych zmalał najbardziej dotkliwie o 62 proc.
Pandemia nie zatrzymała rozwoju rynku motocykli w Polsce w całym 2020 roku. Podobny trend utrzymał się w pierwszych trzech kwartałach br. Do końca września 2021 roku liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła ponad 18 tys. sztuk, czyli o 5,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku). Jednak o 7 proc. względem analogicznego okresu 2020 roku spadła liczba rejestracji w najliczniejszym segmencie street.
Zdecydowanie gorszy wynik sprzedażowy odnotowano w segmencie motorowerów. W czasie trzech kwartałów 2021 roku w Polsce zarejestrowano 10,2 tys. tego typu pojazdów, co oznacza spadek o 23,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
W III kwartale 2021 roku wolumen pojazdów samochodów wyprodukowanych w Polsce spadł niemal o połowę, względem tego samego kwartału 2020 roku. Ogółem w ciągu dziewięciu miesięcy 2021 roku w Polsce zanotowano jeden z najniższych wyników produkcyjnych. Fabryki motoryzacyjne w Polsce wyprodukowały łącznie 300,7 tys. pojazdów - o 7,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2020 r.
W grupie samochodów użytkowych - dostawczych i ciężarowych wolumen produkcji pozostał niemal niezmieniony - wyprodukowano 120,7 tys. samochodów, czyli o 0,4 proc. mniej r/r).