Kraft Heinz wyprowadza się z Rosji, ale tylko częściowo
Kraft Heinz postanowił pozbyć się działalności w Rosji obejmującej produkcję żywności dla dzieci - informuje rosyjska agencja Interfax. Trzecia co do wielkości firma z branży spożywczej w Stanach Zjednoczonych postanowiła sprzedać dwie fabryki grupie Chernogolovka, rosyjskiemu wytwórcy napojów i przekąsek. Amerykański gigant spożywczy planuje sfinalizować transakcję latem. Kraft Heinz wciąż będzie produkował w Rosji konserwy, sosy i ketchupy.
Decyzję o transakcji potwierdziła w oficjalnym liście Mary Ghukasyan, dyrektor generalna Kraft Heinz na Rosję i Wspólnotę Niepodległych Państw (WNP). Umowa obejmuje marki żywności dla dzieci wytwarzane przez dwa przedsiębiorstwa - w Georgijewsku i Iwanowie. Obie fabryki mają łączną, roczną wydajność ponad 30 tysięcy ton suchych i płynnych produktów. W 2021 roku przychody netto tych zakładów wyniosły 43 mln dolarów.
Nabywcą żywności dla dzieci jest grupa firm Chernogolovka (Czarnogłówka) - główny producent w Rosji napojów bezalkoholowych i przekąsek. Według danych grupy, jej przychody w 2021 r. wyniosły 13,7 mld dolarów (175,5 mln rubli). Transakcja ma być sfinalizowana latem 2023 roku. Podczas „krótkiego okresu przejściowego” Chernogolovka będzie mogła korzystać z marki Heinz Baby. Dzięki tej i wcześniejszym transakcjom firma liczy, że w porównaniu do 2021 r., pod koniec 2023 r. jej udziały w rynku żywności w Rosji wyniosą do 30 proc.
Istniejąca od 1998 r. grupa firm Chernogolovka, główny producent napojów bezalkoholowych i przekąsek, jest jednym z największych beneficjentów wyprowadzki z Rosji zagranicznych firm. Pod koniec zeszłego roku odkupiła wszystkie lokalne operacje od Kellogg Co. Stanowiły one około 1 proc. całkowitej sprzedaży netto firmy. A po opuszczeniu Rosji przez Coca-Colę i PepsiCo zwiększyła udział swoich produktów w rynku napojów bezalkoholowych.
Kraft Heinz zapewnia, że umowa sprzedaży obu fabryk była przygotowywana jeszcze przed konfliktem w Ukrainie. Z listu dyrektor generalnej Kraft Heinz na Rosję i Wspólnotę Niepodległych Państw dowiadujemy się, że transakcja pozwoli Kraft Heinz skupić się na rozwoju głównych kategorii - produkowanych w rejonie Leningradu ketchupów i sosów. Większość wyrobów trafia na rosyjski rynek, reszta - do krajów ościennych.
Aby amerykański koncern mógł sprzedać obie fabryki, musi to zatwierdzić komisja rządowa, która monitoruje inwestycje zagraniczne. Wycofujące się z Rosji firmy są zmuszane do sprzedaży swoich aktywów po zaniżonych cenach. Często też wprowadzają do umów klauzule wykupu, które pozwolą im w przyszłości odzyskać przedsiębiorstwo. Kraft Heinz i Chernogolovka nie ujawnili ani wartości transakcji, ani nie wspomnieli o klauzuli wykupu.
Ewa Wysocka