Kraków-Balice: Rok pod znakiem inwestycji
Port lotniczy Kraków Airport obchodzi w tym roku 50-lecie działalności. Z tej okazji zaplanowano szereg wydarzeń jubileuszowych - m.in. wystawę archiwalnych zdjęć, konkursy i niespodzianki dla pasażerów.
Wydana zostanie także książka o historii portu, a w sanktuarium w Łagiewnikach odbędzie się msza św. - poinformował na wtorkowej konferencji prasowej Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice.
Pierwszy cywilny samolot wystartował z lotniska 29 marca 1964 r.
Na konferencji prezes podsumował ubiegły rok dla lotniska i opowiedział o inwestycjach planowanych na 2014 r.
- Kraków Airport rozwija się bardzo dynamicznie. Mimo wielu trudności na rynku lotniczym kolejny rok, 2013, mieliśmy rekordowy. Poprawiliśmy wynik z 2012 r., również historycznie rekordowego, o 6 proc. - jeśli chodzi o ilość pasażerów - powiedział prezes.
W zeszłym roku port lotniczy obsłużył ponad 3,6 mln pasażerów. Jest to najlepszy wynik w historii krakowskiego lotniska. Port odnotował ponad 38 tys. operacji lotniczych - o 3 proc. mniej niż w roku 2012.
Kraków miał regularne połączenia z 63 portami w 22 krajach. Przewoźnicy uruchomili osiem nowych połączeń rozkładowych, a touroperatorzy loty czarterowe do czterech nowych miejsc. Ponadto kilka linii zwiększyło częstotliwość lotów: airberlin do Berlina - z dwóch do trzech dziennie, Aeroflot z czterech do siedmiu rejsów tygodniowo do Moskwy, zaś Finnair z dwóch do czterech rejsów tygodniowo do Helsinek.
W 2013 roku najpopularniejsze kierunki z i do Krakowa to Londyn, Warszawa i Frankfurt, a w czarterach Antalya. Spośród nowych połączeń rozkładowych największą popularnością cieszył się Dortmund, zaś wśród czarterów Korfu.
Największe wzrosty pod względem wielkości ruchu pasażerskiego odnotowano w przypadku linii Ryanair (+242 tys.), airberlin (+72 tys.), Norwegian (+42 tys.). Wśród krajów w 2013 r. najbardziej wzrósł ruch z i do Szwajcarii (wzrost liczby pasażerów o 192 proc.), Rosji (162 proc.) i Finlandii (130 proc.).
Tradycyjnie największy udział w ruchu pasażerskim w Kraków Airport miały tanie linie - 66 proc. Najczęściej wybierani przewoźnicy to Ryanair (wśród tanich linii), Lufthansa (przewoźnicy tradycyjni) i Enter Air (czartery).
Na rok 2014 władze spółki zakładają 5-procentowy wzrost liczby pasażerów - do 3,714 mln. Nowe połączenia, które ruszają w sezonie letnim to Shannon (Ryanair), Split (Eurolot) oraz Barcelona El Prat (Vueling).
Wśród 22 kierunków czarterów zapowiedzianych przez touroperatorów na rok 2014 nowościami są Bodrum, Catania, Costa Brava/Costa, Dorada, Fuerteventura, Lanzarote, Majorka, Split, Teneryfa.
Jeśli chodzi o inwestycje, to najważniejszymi wydarzeniami były: otwarcie bazy operacyjnej przez irlandzką tanią linię lotniczą Ryanair oraz rozpoczęcie prac, związanych z rozbudową terminalu oraz remontem dróg kołowania i rozbudową płyty postojowej.
Nowa częsć terminalu powinna zostać zakończona pod koniec 2014 r., by odbywała się tam obsługa ruchu przylotowego. Będą też gotowe dwie wieże przyrękawowe i jeden rękaw.
Do końca roku w 80 proc. gotowy będzie nowy wewnętrzny układ komunikacyjny. Brakować będzie tylko fragmentu drogi przed starym terminalem. Rozpoczną się też prace przy budowie przystanku kolejowego na tyłach wielopoziomowego parkingu (zakończenie 2015 r.).
Hotel jest w stanie surowym zamkniętym, trwają prace budowlane wewnątrz budynku. Jesienią powinien zostać oddany do użytku. W tym roku rozpocznie się też m.in. budowa bazy paliw i prace projektowe nowego parkingu terenowego na ok. tysiąc miejsc.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce.
- - - - -
Lotnisko powstało w 1912 r. w związku z rozwojem lotnictwa Austro-Węgier. W 1917 roku stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą. Początkowo zajmowało obszar 55 ha i zawierało bazę oddziału lotniczego: hangary, budynek oficerski, remizę pojazdów transportowych, skład paliwa. Później rozbudowano je o zespół koszar złożony z pięciu budynków, park z kortami tenisowymi, halę balonową i zaplecze techniczne.
Po odzyskaniu niepodległości i przejęciu obiektów lotniska przez polskie władze wojskowe zorganizowano pierwszą polską jednostkę bojową tzw. Eskadryllę Lotniczą (później 1. Eskadra). Następnie bazę rozbudowano tworząc warsztaty remontowo-produkcyjne, Niższą Szkołę Pilotów i kolejne eskadry. W 1921 r. powstał w oparciu o istniejące zaplecze techniczne 2. Pułk Lotniczy. W połowie lat 20. XX wieku polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie lotniska. 18 lipca 1923 r. otwarto Cywilną Stację Lotniczą Kraków, czego efektem było powstanie drugiego co do wielkości lotniska w Polsce. W 1938 r. uruchomiono linię międzynarodową Warszawa-Kraków-Budapeszt.
W czasie II wojny światowej lotnisko przejęli Niemcy, po odzyskaniu niepodległości straciło swoje znaczenie ze względu na zagęszczającą się zabudowę okolicznych terenów. W latach 50. XX wieku na wschód od lotniska wzniesiono Hutę im. Lenina oraz dzielnicę mieszkaniową Nowa Huta, których rozwój utrudniał eksploatację lotniska. Od 1953 r. zaczęto systematyczną likwidację lotniska przenosząc poszczególne działy w inne miejsca. W 1963 r. zlikwidowano lotnisko. W momencie likwidacji posiadało betonową drogę startową na kierunku 11/29 o rozmiarach 2200 × 60 metrów. (wiki)
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze