Kupujemy często, wydajemy za dużo
Zakupy w centrum handlowym - dla niektórych to sposób na załatwienie wszystkiego w jednym miejscu, dla innych weekendowy rytuał. Program Jakość Obsługi zapytał polskich konsumentów dlaczego i jak je wybierają.
Na podstawie ponad 20 tysięcy ocen centrów handlowych w blisko 150 miastach uzyskano odpowiedź, jak klienci oceniają jakość obsługi w centrach handlowych. Wyniki badania pokazały też jak często przeciętny klient odwiedza galerie, ile w nich wydaje i co decyduje o wyborze danego centrum.
Polacy chętnie kupują w centrach handlowych, bo ponad połowa klientów (51proc.) robi w nich zakupy raz w tygodniu, a 28 proc. jeszcze częściej. Tylko 3 proc. konsumentów stwierdziło, że pojawia się w nich bardzo rzadko, czyli raz na kilka miesięcy.
Konsumentów zapytano także o to, ile miesięcznie wydają na zakupy w centrach handlowych. Z badania wynika, że są to niemałe sumy. Spora grupa (co trzeci klient) zostawia w sklepach od 500 do 1000zł. 6 na 10 klientów poświęca na ten cel do 500zł miesięcznie a co czwarty nie więcej niż 250zł.
Decydując o tym, do którego centrum wybrać się na zakupy, klienci najczęściej zwracają uwagę na przyjazną lokalizację. Liczy się przede wszystkim dobry dojazd oraz parkingi, a konkretnie ilość miejsc parkingowych i opłaty za postój a raczej ich brak. Ważna jest także liczba sklepów i szerokość asortymentu, bo przecież do centrum handlowego idzie się po to, by w jednym miejscu kupić wszystko lub przynajmniej większość z zaplanowanych zakupów. I tu, klienci poproszeni o wskazanie branż, których obecność w galeriach jest dla nich istotna, najwięcej wskazało na: odzież, obuwie, dodatki, a potem sklepy spożywcze oraz te oferujące kosmetyki, perfumy i środki czystości. Najmniej uwagi przywiązują do sklepów budowlanych, wyposażenia oraz dekoracji wnętrz.
Jak się okazuje, atrakcje organizowane przez galerie wcale nie są tak istotne dla klientów. Może dlatego, że przychodzą tam tylko na zakupy, a może po prostu organizowane imprezy i wydarzenia nie są dla nich na tyle ciekawe, by wziąć w nich udział. Choć obecność miejsc dla dzieci i organizacji zabaw dla najmłodszych jest najbardziej istotna dla rodziców to w sumie co trzeci klient uznał, że w pewnym stopniu i to decyduje o jego wyborze.
Okazuje się, że z porządkiem i czystością w centrach handlowych nie jest tak źle, bo te zostały najlepiej ocenione przez klientów i zasłużyły na słabą czwórkę. Nie narzekają też na lokalizację i komunikację, czyli dojazd, parkingi, darmowy transport, itd. - tu przyznali mocną trójkę z plusem. Nieciekawie natomiast jest z funkcjonalnością i udogodnieniami - rozkład sklepów, usytuowanie ruchomych schodów czy wind wcale nie są takie jasne. Najsłabiej oceniono wystrój galerii oraz wydarzenia kulturalne i imprezy organizowane na ich terenie. Pytanie czy to dlatego, że klienci są najmniej zainteresowani tą formą spędzania czasu w centrum, czy może dlatego, że nie są one wystarczająco interesujące.
Program Jakość Obsługi www.jakoscobslugi.pl