Lecąc na Podhale omieniemy zakopiankę!

Nowy Targ, Nowy Sącz i Tarnów to miasta w woj. małopolskim, które aspirują do utworzenia lotnisk obsługujących regularne połączenia lotnicze małymi samolotami - poinformował wczoraj wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela.

W poniedziałek odbyło się seminarium poświęcone rozwojowi lotnisk w Małopolsce. Uczestniczyło w nim kilkudziesięciu samorządowców, przedstawiciele małopolskich urzędów: marszałkowskiego i wojewódzkiego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, 8 Bazy Lotnictwa Transportowego, aeroklubów oraz urbaniści.

Lokalizacje lotnisk w Nowym Targu, Nowym Sączu i Tarnowie zostały wymienione w "Strategii transportu lotniczego województwa małopolskiego na lata 2008-2030". Zdaniem Ciepieli tereny południowo-wschodniej Małopolski są dzisiaj wykluczone komunikacyjnie, a nowe lotniska rozwiązałyby te problemy.

Reklama

Według władz województwa lokalne lotniska powinny być partnerem dla krakowskiego portu i uzupełnieniem oferty międzynarodowej Kraków Airport.

Najbardziej zaawansowane są przygotowania do uruchomienia lotniska w Nowym Targu. Już w latach 30. XX w. ówczesne władze miasta wykupiły 130 ha, na których następnie uruchomiono lotnisko z trawiastą drogą startową. W roku 1997 lotnisko zostało skomunalizowane, obecnie pozostaje własnością gminy i jest zarządzane przez Aeroklub.

Plany gminy zakładają budowę w dwóch etapach drogi startowej, płyty postojowej i terminalu pasażerskiego. Lotnisko byłoby przystosowane do lądowania samolotów typu ATR72, a nawet B737 (w drugim etapie).

Eugeniusz Zajączkowski, zastępca burmistrza Nowego Targu podkreślał, że w pracach nad rozwojem lotniska zgodnie współpracują samorząd tatrzański i nowotarski, które mają zamiar powołać spółkę celową oraz liczą się z koniecznością pozyskania partnera prywatnego do realizacji tego przedsięwzięcia.

Burmistrz Starego Sącza Jacek Lelek zaznaczył, że starania w sprawie utworzenia lotniska dla Sądecczyzny podejmowane są od 2005 r. Obecnie prace koncepcyjne nowego lotniska prowadzą wspólnie władze Starego i Nowego Sącza. Dokonano zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz planu zagospodarowania przestrzennego, zarezerwowano prawie 130 ha pod lotnisko.

Wybrana lokalizacja to teren niezagospodarowany, o dobrych warunkach nawigacyjnych, w niewielkiej odległości od rynku Starego Sącza, przy linii kolejowej. Planowana jest budowa drogi startowej do 1800 metrów (początkowo 1500 m, a następnie jej wydłużenie). Lotnisko miałoby przyjmować małe samoloty pasażerskie, ruch General Aviaton (samoloty prywatne i korporacyjne), taksówki powietrzne.

Nad lokalizacją i przeznaczeniem lotniska zastanawiają się władze Tarnowa. Według Krzysztofa Madeja, dyrektora Centrum Rozwoju Urzędu Miasta Tarnowa, uruchomieniem lotniska jest zainteresowane środowisko tarnowskiego biznesu.

Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej zwrócił uwagę, że na 460 lotnisk w Europie prawie połowa to małe lądowiska. Jednak utworzenie i utrzymanie lotnisk jest kosztowne.

Jak podkreślił Banaszek, tylko lotniska obsługujące powyżej miliona pasażerów rocznie są w stanie samodzielnie się utrzymać, mniejsze lądowiska skazane są na dofinansowanie, zaś Komisja Europejska pracuje nad regulacjami prawnymi, mającymi ograniczyć możliwości takiego wsparcia.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: linie lotnicze | Nowy Targ | Nowy Sącz | Tarnów | Podhale
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »