Lech Poznań na czele
Już drugi kolejny miesiąc Lech Poznań jest najbardziej medialnym klubem piłkarskim w Polsce. Klub ze stolicy Wielkopolski zdecydowanie wyprzedził Wisłę Kraków i Polonię Warszawa - wynika z badania POLSKA PIŁKA przeprowadzonego przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Najsłabiej w sierpniu wypadła Lechia Gdańsk.
Prowadzenie Lecha wynika przede wszystkim z udziału w europejskich pucharach. W ciągu miesiąca ukazało się na jego temat 4048 publikacji, w tym 713 w prasie ogólnopolskiej. Druga w zestawieniu, Wisła, zanotowała 2599 tekstów. Zaskakująco duży wzrost dotyczył "Czarnych Koszul" (w ubiegłym miesiącu 2554). W sierpniu pisało się o nich o 42 proc. więcej niż w lipcu. Tuż za czołową trójką znalazła się warszawska Legia, o której dziennikarze informowali często, mimo fatalnych wyników w lidze. Odwrotna sytuacja dotyczy Jagiellonii. Klub z Białegostoku zajął w medialnej klasyfikacji dopiero siódmą pozycję za Ruchem Chorzów i Cracovią.
Najnowszy raport POLSKA PIŁKA dotyczy 14 tysięcy publikacji, jakie ukazały się od 1 do 31 sierpnia 2010. Analitycy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli pod uwagę 1000 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz 20 największych portali internetowych. Badanie wydawane jest co miesiąc od marca 2010 roku. W tym czasie analizie poddano ponad 65 tysięcy materiałów.
Czołowa piątka zestawienia jest identyczna jak ta z lipca. Duży wzrost liczby publikacji zanotowała warszawska Polonia, zbliżając się w zestawieniu do Wisły Kraków. Co ciekawe, klub z Konwiktorskiej zdystansował "Białą Gwiazdę", jeżeli wziąć pod uwagę tylko prasę. Tam Wisła znalazła się dopiero na czwartym miejscu - za Cracovią. W internecie najrzadziej prezentowanym z klubów Ekstraklasy była Korona Kielce oraz Polonia Bytom. Z kolei biorąc pod uwagę zarówno prasę, jak i internet - Lechia Gdańsk oraz Arka Gdynia.
37,77 proc. publikacji prasowych o polskich drużynach piłkarskich ukazało się w prasie ogólnopolskiej. Pozostałe doniesienia drukowane były w prasie regionalnej.
Najwięcej materiałów o rozgrywkach piłkarskich pojawiło się w Małopolsce oraz województwie łódzkim. Pierwsze miejsce związane jest w dużej mierze z dobrymi wynikami medialnymi obu klubów z Krakowa - Wisły i Cracovii. Z kolei duże zainteresowanie piłką nożną w województwie łódzkim wzmógł awans Widzewa do najwyższej klasy rozgrywkowej. Białymi plamami polskiej piłki są w dalszym ciągu województwo lubuskie oraz opolskie.
W ciągu ostatniego pół roku prowadzenia badania, w gazetach województwa małopolskiego, ukazało się 6 tysięcy publikacji - zdecydowanie najwięcej ze wszystkich regionów kraju. Małopolska co miesiąc plasuje się w czołówce. Na drugim miejscu jest województwo mazowieckie, a na trzecim podlaskie.
Tylko w sierpniu Lech aż 92 razy znalazł się na pierwszych stronach gazet. W lipcu współczynnik ten osiągnął 67. Na drugim miejscu znalazła się Cracovia (36), która niespodziewanie wyprzedziła Polonię Warszawa i Wisłę (po 34)
Najwyższy ekwiwalent reklamowy publikacji osiągnął Lech Poznań. Łączna suma wartości publikacji o niebiesko-białych wyniosła aż 29,5 mln złotych. W przypadku Polonii Warszawa było to 25,9 mln złotych, a Wisły Kraków 21,8 mln zł. Najniższy ekwiwalent w Ekstraklasie zanotowała Lechia Gdańsk - 13,8 mln zł.