Leroy Merlin rozpocznie proces wycofywania się z Rosji
Francuska sieć marketów budowlanych Leroy Merlin ogłosiła, że rozpoczęła proces opuszczenia rosyjskiego rynku. Jeżeli sprzedaż aktywów dojdzie do skutku, będzie to oznaczało wycofanie dwóch z trzech marek należących do rodziny Mulliez. Wcześniej z Rosji zniknęła sieć Decathlon, ale sklepy spożywcze Auchan nadal funkcjonują w tym kraju.
Przedstawiciel firmy Leroy Merlin poinformował o rozpoczęciu procesu odsprzedaży rosyjskich aktywów spółki, co w praktyce może oznaczać opuszczenie przez sieć sklepów tamtejszego rynku - podał Reuters.
Jednocześnie, jak poinformowała agencja AFP, zarządzająca markami Leroy Merlin, Decathlon oraz Auchan spółka ADEO przekazała kontrolę nad rosyjską filią lokalnemu kierownictwu.
"Rozpoczynamy proces transferu (sprzedaży rosyjskich aktywów firmy Leroy Merlin - red.) i musimy złożyć projekt do odpowiednich władz w Rosji. Ten proces jest wynikiem prac rozpoczętych kilka miesięcy temu zgodnie z międzynarodowymi regulacjami" - powiedział szef spółki ADEO cytowany przez Reutersa.
Jednocześnie, jak wskazuje rzeczniczka spółki, nim dojdzie do odsprzedaży części firmy, całą transakcję muszą zatwierdzić rosyjskie organy regulacyjne. Francuska sieć marketów budowlanych zatrudnia w Rosji 45 tys. pracowników i chce, aby proces został przeprowadzony bez konieczności redukcji etatów, aby "działalność firmy pozostała w służbie" tamtejszej ludności.
Leroy Merlin posiada w Rosji 113 sklepów. Więcej placówek firma ma tylko we Francji. Jak podaje AFP, działalność na rosyjskim rynku to dla Leroy Merlin 20 proc. wszystkich przychodów.
Wycofanie się z rosyjskiego rynku przez sieć Leroy Merlin można oznaczać, że rodzina Mulliez - zarządzająca spółką ADEO i będąca jedną z najbogatszych we Francji - zamknie dwa z trzech swoich biznesów w Rosji.
Ponad rok temu taki los spotkał rosyjską filię sieci Decathlon. Wpływ na to miały przede wszystkim sankcje nałożone na Rosję przez kraje Unii Europejskiej, które uniemożliwiły wsparcie tamtejszych sklepów dostawami, co przełożyło się na brak towaru dla klientów.
Jednak największa marka ADEO, czyli Auchan, nadal funkcjonuje w Rosji. Na początku marca bieżącego roku agencja Reutera podała informację, że lokalne kierownictwo sieci sklepów spożywczych zamierza otworzyć kolejną markę - "Mój Auchan" - co ma wpłynąć na podwojenie liczby placówek w tym kraju.
Te doniesienia zostały jednak zdementowane przez francuski oddział Auchan, który w swoim oświadczeniu wskazał, że "Auchan Retail co do joty respektuje warunki obowiązujących embarg i sankcji oraz działa w ścisłych ramach prawa".
Oprac. Alan Bartman