Lidl otworzył w Pradze outlet. Reakcja klientów może zaskoczyć
Lidl zadebiutował nowym formatem sklepu – outletem. Oferuje w nim produkty niespożywcze, tańsze od 40 proc. do 70 proc. Pierwsza placówka powstała w Pradze. W stolicy Czech tania odzież i sprzęt AGD przyciągnął tłumy kupujących - informuje portal prazsky.denik.cz. Jeśli pomysł odniesie sukces, sieć planuje otworzyć kolejne outlety w całym kraju.
Otwarcie outletu w stolicy Czech, w Parku Handlowym Štěrboholy, przyciągnęło tysiące osób. “Outlet Lidla wywołał szał zakupowy” - informuje prazsky.denik.cz. W dniu inauguracji, samochody zablokowały drogi dojazdowe, nie było miejsca na parkingach, a kupujący czekali pod sklepem w kolejkach. “Niektórzy stali nawet kilka godzin” - donosi portal. Za załamanie ruchu podziękował Lidlowi w sieciach społecznościowych burmistrz Pragi, František Ševít.
Nowy sklep ma 1700 m kw. powierzchni. Nie ma w nim żywności, można za to kupić odzież, narzędzia, sprzęt ogrodniczy oraz artykuły gospodarstwa domowego - wszystko od 40 proc. do 70 proc. taniej. Outlet czynny jest codziennie. Na miejscu klienci mogą też skorzystać z oferty gastronomicznej. Z pierwszych danych niemieckiej sieci wynika, że czescy klienci najchętniej kupują narzędzia i sprzęt AGD.
W Czechach dobrze działają sklepy z towarami przecenionymi. Podczas gdy klasyczny handel stacjonarny traci na sile, Czesi chętnie korzystają z przecen i wyprzedaży. “W 2023 roku Fashion Arena Prague Outlet odwiedziło o 3,7 procent więcej klientów niż w roku poprzednim. Sprzedaż również wzrosła o 4,5 proc.” - informuje portal e15.cz. Dlatego czescy eksperci popierają pomysł Lidla. Twierdzą, że się sprawdzi również w innych krajach UE, zwłaszcza tych z wysoką inflacją.
Zwracają też uwagę, że Lidl otworzył swój outlet w jednym z praskich parków handlowych, które stają się coraz popularniejszą alternatywą dla centrów handlowych. W 2023 r., nie tylko w stolicy, ale na terenie całych Czech ich powierzchnia wzrosła o ponad 60 tys. metrów kwadratowych, a inwestycje w nich przekroczyły dwa miliardy koron (prawie 338,5 mln zł).
Ich rosnącą popularność eksperci uzasadniają szybkością konstrukcji. Park handlowy powstaje zwykle w czasie do 12 miesięcy, podczas gdy budowa centrum handlowego trwa od dwóch do trzech lat. “W dodatku deweloperzy parków handlowych mogą znacznie szybciej reagować na rozwój rynku i wzrost zapotrzebowania najemców na powierzchnię niż ma to miejsce w przypadku klasycznych centrów handlowych” - wyjaśnia portal e15.cz.