List otwarty
Zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy z dnia 26 września 2002 r. o jednorazowym opodatkowaniu nieujawnionego dochodu oraz o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa i ustawy - Kodeks karny skarbowy.
Pan Aleksander Kwaśniewski
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 122 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej zwracamy się do Pana Prezydenta z prośbą o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem w sprawie zgodności z Konstytucją ustawy z dnia 26 września 2002 r. o jednorazowym opodatkowaniu nieujawnionego dochodu oraz o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa i ustawy - Kodeks karny skarbowy. W naszej opinii ustawa niezgodna jest przede wszystkim z art. 2 Konstytucji, według którego Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej.
Obywatele uczciwie płacący zobowiązania wobec państwa nigdy nie pogodzą się z nagradzaniem premią podatkową tych, którzy przez wiele lat państwo oszukiwali i łamali art. 84 Konstytucji. Luki ustawy w części abolicyjnej umożliwiają skorzystanie z niej przestępcom, a w szczególności przestępczości zorganizowanej. Złożenie oświadczenia ăże dochód zgłoszony do opodatkowania nie pochodzi z czynu zabronionegoÓ<$> (art. 5 ust. 3) jest normą pustą, albowiem aparat skarbowy nie uzyskuje ustawą żadnych nowych rozwiązań operacyjnych, które umożliwiłyby mu zweryfikowanie takiego oświadczenia. Z drugiej strony wykluczona jest możliwość skorzystania z dobrodziejstw ustawy przez osoby prowadzące działalność gospodarczą, co jest niezgodne z ratio legis, jakim miało być zebranie przez budżet państwa pieniędzy z szarej strefy obrotu gospodarczego. Poza tym Đ zadeklarowanie nieujawnionego dochodu może spowodować wszczęcie przeciwko łatwowiernemu podatnikowi postępowania karno-skarbowego z zakresu zobowiązań innych niż PIT.
Nowelizacja ordynacji podatkowej nie jest natomiast niczym innym, jak rozpoczęciem niezgodnej z art. 51 ust. 2 Konstytucji lustracji majątkowej społeczeństwa, która może być wykorzystywana przez aparat państwa wybiórczo i instrumentalnie. Obecne przepisy ordynacji całkowicie wystarczają służbom skarbowym do prowadzenia postępowań w sprawach podejrzanych dochodów, za które nabywane są składniki majątkowe. Skuteczność tych postępowań okazuje się jednak bardzo niska. Obciążenie aparatu fiskalnego dodatkowymi milionami deklaracji podatników przed pełną jego informatyzacją - która nie nastąpi jeszcze przez wiele lat - tylko pogłębi jego niewydolność.
W tym stanie rzeczy zasadne jest wypowiedzenie się w sprawie ustawy przez niezależny organ sądowniczy, który nie kieruje się krótkowzrocznym horyzontem jednego budżetu oraz bieżącymi potrzebami kampanii wyborczej.
Z poważaniem
Czytelnicy i redakcja "Pulsu Biznesu"