Litwa gotowa do rozmów ws. stawek kolejowych dla Możejek
Rząd stworzył możliwość budowy rurociągu produktowego od rafinerii Orlenu w Możejkach do portu w Kłajpedzie. Jesteśmy gotowi do rozstrzygania innych kwestii: stawek kolejowych i odbudowy linii kolejowej - deklaruje premier Litwy Algirdas Butkeviczius.
Butkeviczius spotkał się w środę w Brukseli z premierem Donaldem Tuskiem.
Litewski premier podkreślił, że rozmawiał z Tuskiem o "znaczeniu dla Litwy spółki Orlen w Możejkach". "Rząd stworzył możliwość budowy rurociągu produktowego od Możejek do portu w Kłajpedzie, nie widzimy tutaj żadnych problemów. Gotowi jesteśmy do rozstrzygania różnych innych kwestii takich jak stawki kolejowe, odbudowa pełnych odcinków linii kolejowych i modernizacja" - powiedział Butkeviczius.
W styczniu prezes Orlen Jacek Krawiec ocenił, że rafineria w Możejkach jest na granicy rentowności, ale sytuację powinna poprawić budowa rurociągu dostarczającego produkty rafinerii do portu w Kłajpedzie. Krawiec zaznaczył, że obecny litewski rząd jest tej inwestycji przychylny. Prezes PKN Orlen dodał, że zamknięty kilka lat temu przez Rosjan rurociąg Przyjaźń-Północ, dostarczający ropę do Możejek, nie zostanie otwarty. Jak mówił, z jego rozmów z prezesem Transnieftu wynika, iż rura ma 1400 usterek i jej modernizacja jest nieopłacalna.
Od kilku lat Orlen Lietuva występuje z propozycją zainwestowania w budowę rurociągów łączących port w Kłajpedzie z rafinerią, co znacznie obniżyłoby koszty transportu produktów przewożonych obecnie koleją.
Sytuację logistyczną rafinerii pogorszyło też rozebranie w 2008 roku przez Koleje Litewskie odcinka trasy kolejowej z Możejek do łotewskiego miasta Renge. Te działania spowodowały, że produkty z Orlen Lietuva wożone są do portów na Łotwie okrężną trasą, co zwiększa koszty transportu.
W czerwcu ubiegłego roku litewski rząd powołał grupę roboczą, która rozpatrzy propozycje rafinerii Orlen Lietuva dot. poprawy sytuacji logistycznej firmy.
PKN Orlen przejął w 2006 roku większościowy pakiet udziałów rafinerii w Możejkach, a obecnie jest właścicielem 100 proc. Orlen Lietuva, jedynej rafinerii ropy naftowej w krajach bałtyckich. Spółka wykorzystuje trzy kanały sprzedaży produktów paliwowych, jakimi są litewski rynek lokalny, eksport lądowy na Łotwę i Ukrainę oraz do Polski i Estonii, a także eksport drogą morską do Europy Zachodniej i USA z wykorzystaniem terminalu Klajpedos Nafta.