Lockheed kupi trzy licencje

Grupa Lotos (GL) podpisała wczoraj umowę, zgodnie z którą amerykański koncern Lockheed Martin będzie współfinansował w ramach offsetu inwestycje w gdańskim zakładzie. Prawdopodobnie udział polskiej spółki w projekcie będzie mniejszy niż pierwotnie szacowano.

Grupa Lotos (GL) podpisała wczoraj umowę, zgodnie z którą amerykański koncern Lockheed Martin będzie współfinansował w ramach offsetu inwestycje w gdańskim zakładzie. Prawdopodobnie udział polskiej spółki w projekcie będzie mniejszy niż pierwotnie szacowano.

Wczorajsze porozumienie podpisali przedstawiciele Grupy Lotos, Lockheed Martin, MW Kellog oraz Lotos Ekoenergia. Paweł Olechnowicz, prezes GL, powiedział, że Lockheed Martin sfinansuje prawdopodobnie zakup trzech licencji technologicznych dla spółki, których wartość jest obecnie szacowana na kilkanaście milionów dolarów.

Za nadzorowanie i prowadzenie projektu będzie odpowiedzialna Lotos Ekoenergia. P. Olechnowicz zapowiedział, że spółka rozpocznie działalność operacyjną w październiku 2003 roku. Jej większościowym udziałowcem miała być początkowo Grupa Lotos. Od wielu miesięcy trwają negocjacje na temat zaangażowania kapitałowego udziałowców oraz struktury finansowania projektu. - Obecnie zakładamy, że nasz udział w Lotos Ekoenergii wyniesie 40%, kolejne 40% obejmą inwestorzy zagraniczni, 20% zaś trafi do EBOiR - stwierdził P. Olechnowicz.

Reklama

Wartość całego programu została określona na 600 mln dolarów (wcześniej podawano 540 mln USD). Część środków zapewnią udziałowcy Lotosu Ekoenergii. W finansowaniu będą prawdopodobnie brali udział także Bank Ochrony Środowiska, Ekofundusz oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakończenie inwestycji jest przewidywane na koniec 2006 roku.

Dzięki nowej inwestycji marża rafineryjna koncernu wzrośnie z ok. 117 mln dolarów rocznie do ok. 279 mln. Instalacje, które zostaną zbudowane i zmodernizowane w Gdańsku, umożliwią przetworzenie ciężkich pozostałości po przerobie ropy naftowej. Pozwoli to na rozwiązanie problemu, jaki pojawi się po 2005 roku w związku z restrykcyjnymi przepisami Unii Europejskiej, dotyczącymi ochrony środowiska.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: licencje | lotos | Lockheed Martin | martin
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »