Londyński "Dziennik Polski" staje się tygodnikiem

Najstarsza gazeta polskiej emigracji w Wielkiej Brytanii "Dziennik Polski" - po 75 latach istnienia - przeszła na tygodniowy cykl wydawniczy i pozostała jedynie przy weekendowym wydaniu pod tytułem "Tydzień Polski". Dzisiaj ukazało się 1. wydanie w nowej formule.

- Mamy okres wakacyjny na zmiany. Chcemy tchnąć nieco życia w gazetę, ale stawiamy na ewolucję, a nie rewolucję - powiedział redaktor naczelny, Jarosław Koźmiński, przypominając, że w przeszłości zachęcano do lektury gazety specjalnymi zabawnymi rymowankami, np. "Dziennik Polski i Żołnierza czyta każdy oprócz zwierza".

"Jeśli życie środowiska jest ciekawe i dynamiczne, jeśli organizacje są aktywne, ich założenia i cele atrakcyjne dla szerokiej grupy Polaków, to jest znakomity teren dla gazety i pole do popisu dla dziennikarzy. Krótko mówiąc: kondycja gazety środowiskowej jest taka, jakie jest środowisko, któremu służy" - napisał Koźmiński w artykule wstępnym do pierwszego wydania nowego "Tygodnia Polskiego".

Reklama

"Dziennik Polski" ukazał się po raz pierwszy 12 lipca 1940 roku, w niespełna miesiąc po pierwszym posiedzeniu polskiego rządu na uchodźstwie. Pierwszy numer zawierał na okładce wystąpienie prezydenta RP na uchodźstwie Władysława Raczkiewicza, który apelował: "gdzie żywie Polak tam polskie niezłomne serce bije nadzieją zwycięstwa. Wytrwajcie a zwyciężycie!".

Przez lata "Dziennik" był oficjalnym organem rządu londyńskiego, drukującym oświadczenia, wystąpienia i kluczowe informacje dotyczące prowadzonej polityki. Po wojnie gazeta zmieniła profil, skupiając się na życiu społeczno-kulturalnym emigracji wojennej oraz doniesieniach z Polski. W 1959 roku stworzono piątkowe wydanie weekendowe pod nazwą "Tydzień Polski".

"Dziennik Polski" był zawsze najważniejszym głosem brytyjskiej Polonii. Czytali go wszyscy niezależnie czy w Londynie, czy poza nim - powiedziała wieloletnia współpracowniczka redakcji Danuta Gradosielska, która na łamach gazety opisywała np. swój udział w kampanii włoskiej II wojny światowej.

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej i nowej fali emigracji gazeta borykała się z problemami finansowymi, ocierając się o bankructwo i likwidację w 2005 roku po serii nierentownych przedsięwzięć mających dostosować "Dziennik Polski" do nowych realiów. W ostatnich latach pismo musiało mierzyć się z konkurencją rozdawanych w sieciach handlowych bezpłatnych magazynów kolorowych oraz serwisów internetowych, co spowodowało dalszy spadek sprzedaży.

Informacja o przejściu na tygodniowy tryb wydawniczy została ogłoszona podczas uroczystej gali 75-lecia "Dziennika Polskiego", czasie której wręczono specjalne okolicznościowe nagrody. "Człowiekiem Roku" została pani prezydentowa Karolina Kaczorowska, wdowa po prezydencie RP na uchodźstwie Ryszardzie Kaczorowskim.

"Tydzień Polski" wychodzi w nakładzie 10 000 egzemplarzy, z czego znaczna część trafia do prenumeratorów. Gazeta kosztuje 1,50 funta i jest dostępna w kilkuset sklepach na terenie Wielkiej Brytanii.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Dziennik Polski | Polska | dziennik | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »