Luxtorpeda 2.0 włączona w komponent kolejowy CPK
Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, został włączony w komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował we wtorek PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
- Program Luxtorpeda 2.0 został włączony w komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - powiedział PAP Bittel.
Przed tygodniem pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild powiedział PAP, że na rozbudowę sieci kolejowej, która będzie przebiegać przez Centralny Port Komunikacyjny będzie potrzebne około 40 mld zł. Dodawał, że kwota ta nie wchodzi w budżet projektu dot. realizacji CPK, który, według szacunków, ma kosztować ok. 35 mld zł.
Program Luxtorpeda 2.0 to jeden z flagowych projektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej przez rząd w 2017 roku.
W pierwszym kwartale tego roku PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych przez różnych wykonawców, ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC.
Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.