Malaysia airlines wybrały airbusy A380
Linie lotnicze Malaysia Airlines zostaną nowym operatorem samolotu A380. Spółka-matka przewoźnika, Penerbangan Malaysia Berhad (PMB) podpisała porozumienie (Memorandum of Understanding) z Airbusem dotyczące zakupu sześciu maszyn pasażerskich typu A380-800, które zostaną następnie wydzierżawione malezyjskiemu przewoźnikowi narodowemu.
Początek dostaw dla Malaysia Airlines zaplanowano na rok 2007. Według obecnych planów, A380 zostaną przez przewoźnika wykorzystane do obsługi jego głównych połączeń dalekiego zasięgu. Decyzja o wyborze silników zostanie podjęta w późniejszym terminie.
Razem z zamówieniem od Malaysia Airlines, Airbus otrzymał do tej pory 103 zamówienia
i zobowiązania zakupu na A380 od 10 klientów. Zaprojektowany w oparciu o najsurowsze normy certyfikacyjne, 555-miejscowy A380 wykorzystuje najnowsze technologie, dzięki czemu koszty eksploatacji są o 15-20% niższe w porównaniu z największym samolotem eksploatowanym obecnie, przy zasięgu większym o 10-15%.
"Wierzymy, że dzięki tej ważnej transakcji PMB, Malaysia Airlines i nasi klienci osiągną długoterminowe korzyści. Zakup jest zgodny z naszymi wymaganiami dotyczącymi przyszłości. Oczekujemy, że Airbusy A380 staną się kluczowym elementem naszej floty" - powiedział Dato' Gumuri Hussain, dyrektor generalny PMB.
"Dzięki tej transakcji, Malaysia Airlines będą miały jeszcze lepsze warunki do utrzymania
i umocnienia swojej pozycji wiodącego przewoźnika oferującego najnowsze produkty" - powiedział dyrektor generalny Malaysia Airlines Dato' Md Nor Yusof. "Mamy w regionie bardzo dobrą pozycję. Dlatego - biorąc pod uwagę obiecujący wzrost ruchu pasażerskiego na naszych flagowych trasach dalekiego zasięgu, ograniczenia czasowe na głównych lotniskach oraz spodziewane korzystne koszty eksploatacji A380 - już teraz, a tym bardziej w roku 2007 kiedy zaczniemy odbierać dostawy, istnieją mocne podstawy ekonomiczne do uzupełnienia naszej floty o ten model".
Noël Forgeard, dyrektor generalny Airbusa powiedział: "Jesteśmy ogromnie szczęśliwi, że Malaysia Airlines, jedne z najbardziej dynamicznie rozwijających się linii lotniczych na świecie, dołączą do grona renomowanych przewoźników, którzy zdecydowali się na A380. Jestem pewny, że ten samolot odegra bardzo ważną rolę w rozwoju Malaysia Airlines. Decyzja ta jest kolejnym dowodem na to, że A380 ma określone zalety ekonomiczne, jest atrakcyjny dla pasażerów i pojawił się we właściwym czasie w odpowiedzi na potrzeby linii lotniczych".
Airbus jest obecny w Malezji od roku 1978, kiedy to Malaysia Airlines złożyły swoje pierwsze zamówienie na A300B4, stając się tym samym jednym z pierwszych klientów Airbusa. Przewoźnik eksploatuje również dziewięć Airbusów typu A330. W październiku 2002, Airbus wzmocnił swoje związki z Malezją podpisując umowę z firmą Composites Technology Research Malaysia (CTRM), dzięki której stała się ona głównym dostawcą elementów skrzydła A380.
Wcześniej podpisane umowy obejmowały produkcję materiałów kompozytowych dla maszyn A330 i samolotów z rodziny A320.
W chwili wejścia do eksploatacji w roku 2006, A380 będzie całkowicie nową konstrukcją, przy czym zasady jego obsługi i pilotażu będą maksymalnie zbliżone do innych samolotów Airbusa. Lot na pokładzie A380 będzie dla pasażerów nowym doświadczeniem dzięki przestronnej kabinie i szerszym fotelom (nawet w klasie ekonomicznej). Natomiast linie lotnicze odniosą mnóstwo korzyści wynikających z podobieństwa w obsłudze różnych typów samolotów oraz niższych kosztów eksploatacji. A380 będzie "dobrym sąsiadem", który cichutko rozładuje tłok na głównych portach lotniczych.
Airbus, wiodący producent lotniczy oferujący najnowocześniejszą i najpełniejszą rodzinę samolotów na rynku, jest ogólnoświatową organizacją. Jego zakłady projektowe i produkcyjne znajdują się we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, a spółki zależne w USA, Chinach i Japonii. Airbus ma swoją siedzibę w Tuluzie i jest wspólnym przedsięwzięciem firm EADS i BAE SYSTEMS.