Mikołaj puka do firm. Ile powinien kosztować prezent? "Liczy się gest i intencja"
Świąteczne upominki docierają nie tylko do domów, ale też do firm. Prezenty biznesowe odgrywają istotną rolę w budowaniu relacji zawodowych. Jaką kwotę należy na nie przeznaczyć, nie naruszając etykiety biznesowej, sprawdzili eksperci serwisu Prezentmarzeń w badaniu “Sztuka dawania prezentów biznesowych”.
“Prezenty biznesowe to ważny element budowania relacji w miejscu pracy” - podkreślają eksperci serwisu Prezentmarzeń. Zwracają uwagę, że są one nie tylko tradycją, ale też sposobem na wzmacnianie relacji i budowanie kultury firmy. Ich personalizacja, jakość i znalezienie odpowiedniego momentu wręczenia sprawiają, że upominki mogą stać się symbolem docenienia i partnerstwa.
Dlatego warto poznać nie tylko ich wartość emocjonalną, ale też materialną. “Prezenty dla najwyższego szczebla zarządzania często przekraczają granice standardowych budżetów” - wynika z badania serwisu Prezentmarzeń. Niemal połowa ankietowanych (49 proc.) przeznacza na te upominki powyżej 1000 zł, a kolejne 27 proc. wybiera przedział 500–1000 zł. Drobne upominki, do 100 zł, to rzadkość. “Tylko 2 proc. respondentów wybiera taką opcję” - czytamy w badaniu.
Dla kadry zarządzającej wydatki na prezenty najczęściej wahają się w przedziale od 300 do 500 zł (32 proc. badanych). Nieco rzadziej ich cena sięga 500–1000 zł. Kwoty przekraczające granicę tysiąca złotych wskazał co piąty respondent (18 proc.), a jedynie 3 proc. wybiera drobne upominki do 100 zł.
W przypadku pracowników średniego szczebla, najwięcej (39 proc.) respondentów wybiera upominki, które kosztują nie mniej niż 100 i nie więcej niż 500 zł. A co 3. - od 300 do 500 zł. Jedynie co 20. decyduje się na prezenty droższe niż 1000 zł. Pracownicy niższego szczebla mogą najczęściej oczekiwać (44 proc.) prezentów o wartości od 100 do 300 zł. Co 3. badany jest gotów przeznaczyć na nie najwyżej 100 zł. A 3 proc. respondentów - więcej niż 500 zł. Opcję od 300 do 500 zł wskazało 15 proc. badanych.
“Ważne jednak, by nie wartość materialna, ale jakość i personalizacja prezentu stanowiły jego największą wartość” - podkreślają autorzy badania. - W biznesie liczy się gest i intencja, które wzmacniają relacje. Prezenty biznesowe, szczególnie te wręczane kadrze zarządzającej czy prezesowi, mają ogromne znaczenie w budowaniu relacji i atmosfery w firmie. Ważne, by były nie tylko wartościowe, ale także odpowiednio dobrane – podkreśla Michał Krasoń z serwisu Prezentmarzeń.
Badanie „Sztuka dawania prezentów biznesowych” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1496 respondentów w formie ankiety online i stacjonarnie we wrześniu 2024.