Ministerstwo Gospodarki wybierze dla promocji dziesięć branż
- Do końca września Ministerstwo Gospodarki wraz z przedstawicielami biznesu ma wybrać dziesięć branż, które będą promowane na wybranych rynkach - mówił w czwartek w Sejmie wiceszef MG Jerzy Pietrewicz. Zapowiedział też powstanie portalu promocji eksportu.
O projekt "Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe" realizowany z pieniędzy UE z programu operacyjnego "Inteligentny Rozwój" na lata 2014-2020 pytali posłowie PO Robert Jagła i Marek Łapiński.
Wiceminister gospodarki podkreślił, że celem projektu jest poprawa wizerunku polskiej gospodarki. Wyjaśnił, że chodzi o upowszechnianie na arenie międzynarodowej przekazu o konkurencyjności, innowacyjności i jakości polskich produktów oraz ich marek.
- Budowanie na arenie międzynarodowej wizerunku Polski będzie obejmować wieloletnią i kompleksową promocję branż wyłonionych w ramach tzw. krajowych inteligentnych specjalizacji - zaznaczył Pietrewicz.
Ważną częścią Programu Rozwoju Przedsiębiorstw, który rząd przyjął w kwietniu ub.r., jest dokument "Krajowa Inteligentna Specjalizacja". Określa on priorytety gospodarcze w dziedzinie innowacyjności i badań, które mają się przyczynić m.in. do podniesienia innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki na rynkach zagranicznych, a także jakości życia społeczności.
Chodzi o pięć działów: zdrowe społeczeństwo, biogospodarka rolno-spożywcza i środowiskowa, zrównoważona energetyka, surowce naturalne i gospodarka odpadami oraz innowacyjne technologie i procesy przemysłowe. Każdy z nich ma kilka specjalizacji, w sumie jest ich 19.
Pietrewicz mówił, że celem projektu będzie prezentowanie potencjału produktowego i usługowego polskich przedsiębiorców wyłonionych w ramach krajowych inteligentnych specjalizacji. - Zakładamy promocję 10 branż, grup produktowych na wybranych rynkach.
Do końca września tego roku Ministerstwo Gospodarki we współpracy z instytucjami otoczenia biznesu wybierze te branże. Następnie podjęty zostanie dialog (...) z różnymi środowiskami gospodarczymi i branżowymi, który umożliwi zbudowanie długookresowej koncepcji promocji poszczególnych branż - podkreślił.
Zauważył, że projekt "Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe" nie jest pierwszym takim rządowym programem.
Przypomniał, że Ministerstwo Gospodarki od 2010 r. realizuje dwa pokrewne projekty dotyczące wchodzenia polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne: "Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych" oraz "Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji". Jak mówił, są one realizowane z sukcesem, czego potwierdzeniem są "bardzo dobre wyniki polskiego eksportu".
Wiceminister gospodarki zapowiedział również powstanie portalu promocji eksportu. Podkreślił, że jego resort chce współpracować z instytucjami działającymi na rzecz internacjonalizacji przedsiębiorstw.
Zapowiedział, że w najbliższym czasie w MG ma być powołany zespół, w skład którego wejdą m.in. przedstawiciele resortów gospodarki, infrastruktury i rozwoju, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych oraz urzędów marszałkowskich. - Przewidujemy także udział przedstawicieli ogólnopolskich reprezentatywnych organizacji pracodawców i instytucji otoczenia biznesu - dodał.