Ministerstwo Zdrowia zmienia plany dotyczące informatyzacji systemu
Resort zdrowia poinformował o zakończeniu współpracy z obecnymi wykonawcami projektu P1 zmierzającego do informatyzacji systemu ochrony zdrowia; projekt ma być kontynuowany w nowej formule. MZ oceniło, że nie ma realnej szansy, aby dokończyć projekt do końca 2015 r.
O tym, że projekt informatyzacji systemu ochrony zdrowia w obecnej formule nie ma szans na powodzenie, poinformował we wtorek podczas posiedzenia sejmowej komisji zdrowia minister Konstanty Radziwiłł. Powiedział, że opóźnienia w realizacji programu są tak duże, że dokończenie go jest praktycznie niemożliwe. Zapowiedział zmiany w projekcie i przyznał, że od nowego roku nie wejdą żadne z zapowiadanych wcześniej rozwiązań.
Minister przypomniał, że na realizację programu Polska otrzymała unijne pieniądze. Dodał, że dalsze finansowanie informatyzacji będzie odbywać się tylko ze środków budżetowych, które prawdopodobnie nie dadzą możliwości zrealizowania tak szerokich zamierzeń, jak były planowane.
W środę MZ poinformowało w komunikacie, że kierownictwo resortu po przeanalizowaniu stanu realizacji projektu P1 podjęło decyzję, że Centrum Systemów Informatycznych Ochrony Zdrowia (CSIOZ) zakończy współpracę z obecnymi wykonawcami w celu umożliwienia realizacji projektu w nowej formule.
Resort zwrócił uwagę, że od czasu podpisania pierwszych umów z wykonawcami systemu, co miało miejsce ok. cztery lata temu, i pomimo tego, że osiągnięto już ostateczne terminy wdrożenia poszczególnych funkcjonalności systemu, nadal nie udostępniono żadnych usług dla pacjentów. "Ponadto przy obecnym stanie projektu P1 nie ma realnej szansy na to, aby skutecznie dokończyć projekt do końca 2015 r. i wdrożyć przygotowywane produkty" - oceniono w komunikacie.
Resort przypomniał, że zgodnie z zawartymi umowami, w lipcu br. miała ruszyć Platforma Publikacyjna Ministra Zdrowia, w sierpniu - Internetowe Konto Pacjenta zasilane zdarzeniami medycznymi, we wrześniu elektroniczna recepta, w listopadzie - elektroniczne skierowania, zlecenia, zwolnienia i hurtownia danych.
Do tej pory - jak poinformowało MZ - na realizację projektu P1 wydano ok. 493 mln zł, z czego ok. 402 mln zł pochodzi ze środków UE. Do końca 2015 r. planowane jest wydanie ok. 12 mln zł na końcowe odbiory prac, z czego ok. 10 mln zł ze środków UE.
MZ po roboczych uzgodnieniach z Ministerstwem Cyfryzacji i Ministerstwem Rozwoju podjęło decyzję o realizacji projektu P1 w nowym modelu. "Według nowego podejścia kolejny przyrost funkcjonalny będzie realizowany tylko wtedy, kiedy zostanie wdrożony poprzedni przyrost, a realizacja następnego będzie nadal uzasadniona. Planujemy również wykorzystanie tych spośród odebranych do końca 2015 r. komponentów projektu P1, które zostaną uznane za przydatne w realizacji nowego podejścia" - poinformował resort.
Planowany jest następujący harmonogram prac: lata 2016-2017 - uzyskanie funkcjonalności elektronicznej recepty wraz z niezbędnymi elementami internetowego konta pacjenta zasilanego zdarzeniami medycznymi oraz analityki data mining (baz danych); 2018 r. - uzyskanie funkcjonalności elektronicznego skierowania; 2019 r. - uzyskanie funkcjonalności elektronicznego zlecenia i elektronicznego zwolnienia; 2020 r. - uzyskanie pełnej funkcjonalności hurtowni danych oraz analiz typu data mining.
Równolegle MZ współpracuje z resortami rozwoju oraz cyfryzacji w kwestii rozliczenia współfinansowania z UE do końca 2015 r. oraz uszczegółowienia formuły dalszej realizacji projektu. "Podjęte zostały działania mające na celu uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej dla zmian wprowadzonych w projekcie. Istnieje bowiem ryzyko, że wysokość środków uzyskanych z UE będzie skorygowana" - napisano w komunikacie.
Minister mówił we wtorek, że ryzyko, iż Polska będzie musiała zwrócić unijne środki, "jest prawie zażegnane".
W 2016 r. resort zdrowia planuje rozpisanie przez CSIOZ przetargu na dokończenie budowy i udostępnienie dla użytkowników pierwszego z planowanych przyrostów funkcjonalnych projektu P1.
Celem projektu P1 była budowa elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, umożliwiającej organom administracji publicznej, przedsiębiorcom (m.in. placówkom ochrony zdrowia, aptekom i praktykom lekarskim) oraz obywatelom gromadzenie, analizę i udostępnianie cyfrowych zasobów danych medycznych.
W związku z nieprawidłowościami w cyfryzacji służby zdrowia warszawska prokuratura rejonowa wszczęła z zawiadomienia CSIOZ dwa śledztwa.
Jak poinformowała pod koniec listopada Prokuratura Okręgowa w Warszawie, oba śledztwa dotyczą możliwego przekroczenia uprawnień i poświadczenia nieprawdy przez stwierdzenie przez pracownika CSIOZ w protokołach odbioru, że zamówienia wynikające z dwóch umów z dwoma spółkami (z 2013 r. i z 2014 r.) wykonano zgodnie z umową - podczas gdy w rzeczywistości nie wykonano prac w całości. Według prokuratury było to działaniem na szkodę interesu publicznego przez dokonanie nienależnej zapłaty przez Centrum dla obu spółek.