Mniej starych aut na polskich drogach?
Abonament samochodowy sprawia, że częściej sięgamy po nowe auto, rezygnując z zakupu kolejnej „używki” – policzył Carsmile. Aż jedna trzecia osób, które zdecydowały się na najem długoterminowy, wcześniej jeździła używanym samochodem kupionym za gotówkę.
Według danych ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów), przeciętny wiek auta w Polsce wynosi obecnie 14 lat, co jest wynikiem o trzy lata gorszym od średniej dla całej UE i aż o siedem lat gorszym od europejskiego lidera, którym jest Luksemburg. Winą za taki stan rzeczy ponosi przede wszystkim ogromny import samochodów używanych. W 2019 roku sprowadzono do Polski ponad milion aut osobowych, dwa razy więcej niż zarejestrowano nowych.
Czy najem długoterminowy może zmienić te niechlubne statystyki? Jest na to szansa. Carsmile przedstawił dane, z których wynika, że aż 35 proc. użytkowników, którzy w styczniu złożyli wniosek o abonament samochodowy, wcześniej jeździło autem używanym kupionym za gotówkę. Carsmile to internetowa platforma, za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować jedynie nowy samochód.
Przy okazji załatwiania formalności związanych z wynajmem Carsmile zadaje swoim użytkownikom pytanie "W jaki sposób nabyłeś swój poprzedni samochód?". Wyniki badania okazały się na tyle ciekawe, że Carsmile postanowił się nimi podzielić.
W styczniu największą grupę wśród klientów platformy stanowiły osoby, które w chwili składania wniosku o abonament, jeździły autem używanym kupionym za gotówkę. Na drugim miejscu, z wynikiem na poziomie 32% znalazł się leasing (nie ma tu niestety rozróżnienia czy chodzi o pojazd nowy, czy używany, ale firmy leasingowe nie chcą finansować aut starszych niż kilkuletnie). Pozycja "używane kupione za gotówkę" zawsze była wysoko w wynikach ankiety, ale dopiero dane styczniowe pokazały jej wyraźną przewagę nad innymi formami zakupu i finansowania samochodu. W sumarycznych danych za ostatnich 6 miesięcy, posiadacze "używek", którzy zdecydowali się na wynajem nowego auta, też mają silną reprezentację (33 proc.), ale osób korzystających wcześniej z leasingu jest nieco więcej (36 proc.).
- Jeśli tendencja obserwowana w styczniu potwierdzi się w kolejnych miesiącach, będzie to bardzo dobry znak dla całego rynku. Będzie można wtedy powiedzieć z całą pewnością, że abonamenty powodują odmłodzenie floty samochodowej na polskich drogach. Jeśli branży wynajmu długoterminowego uda się poprawić polskie statystyki średniego wieku aut o trzy lata, to będziemy świętować duży sukces - mówi Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Abonament pozwala na korzystanie z nowego pojazdu bez konieczności angażowania własnych oszczędności. Umowy podpisywane są zwykle na trzy lata. Po tym okresie można wybrać nowy samochód, który będzie bardziej ekologiczny i wyposażony w nowinki techniczne. Przy okazji odpada problem poszukiwania nabywcy na dotychczasowe auto, a także ewentualnych napraw, które nie zostałyby pokryte z gwarancji.
Opr. KM