MSP sprzedaje LOT z innymi spółkami
- Resort skarbu chce zaoferować inwestorom zainteresowanym prywatyzacją PLL LOT też należące pośrednio do Skarbu Państwa spółki: EuroLot, LOT Catering, LOT Services i LOT Aircraft Maintenance Services - powiedział wiceminister skarbu Zdzisław Gawlik.
Wiceminister skarbu podkreślił w rozmowie z PAP, że resort skarbu dopracowuje strategię prywatyzacji grupy LOT. - Planujemy zakończyć proces prywatyzacji LOT do końca 2011 roku. Harmonogram musi być elastyczny. Pamiętajmy, że wielu regulatorów będzie musiało wydać stosowne decyzje, co siłą rzeczy może przesunąć pewne rozstrzygnięcia w czasie - podkreślił. Chodzi m.in. o Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Gawlik zaznaczył, że Ministerstwo Skarbu Państwa chce, by harmonogram prywatyzacji grupy LOT zatwierdziła rada nadzorcza spółki.
Pytany, ilu inwestorów jest zainteresowanych udziałem w prywatyzacji PLL LOT, odparł: - Nie mamy jeszcze wybranego. Nie wyobrażam sobie, by na krótkiej liście był tylko jeden. Liczba inwestorów oscyluje wokół czterech.
- W ramach prywatyzacji całej grupy LOT chcemy zaoferować wszystkie te spółki, które zostały wyodrębnione w trakcie restrukturyzacji. Chodzi o EuroLot, LOT Catering, LOT Services oraz LOT Aircraft Maintenance Services. Chcemy, by aktywa tych spółek zostały postawione do ewentualnej dyspozycji potencjalnych inwestorów - podkreślił.
Skarb Państwa ma w EuroLOT 62 proc. akcji, a PLL LOT - 38 proc. Z kolei LOT Catering należy do Regionalnego Funduszu Gospodarczego (spółki ze 100 proc. udziałem Skarbu Państwa), LOT Services do LOT Cargo, a LOT Aircraft Maintenance Services do PLL LOT.
- Prywatyzacja grupy LOT ma nastąpić w pierwszym etapie przez podwyższenie kapitału. Równocześnie chcemy ustalić w drodze umowy, na jakich warunkach Skarb Państwa będzie sprzedawał kolejne pakiety umożliwiające inwestorowi objęcie w przyszłości większościowego udziału w LOT - podkreślił Gawlik.
Pytany, kiedy MSP zaprosi inwestorów do składania ofert wstępnych, odparł: - Doradca pozostaje w bezpośrednim kontakcie z potencjalnie zainteresowanymi inwestorami. Ten kontakt odbywa się na bieżąco.
Obecnie w spółce jest prowadzona restrukturyzacja we wszystkich obszarach jej działalności: majątkowej, zatrudnienia i organizacyjnej.
PLL LOT przewiózł w ubiegłym roku 4,5 mln pasażerów, co daje o 0,5 mln lepszy wynik niż w 2009 r., i tym samym zwiększył swój udział w rynku do 30 proc.
PLL LOT za 2010 r. odnotował stratę operacyjną w wysokości 160 mln zł. Z danych MSP wynika, że na koniec 2010 r. LOT zatrudniał 2305 pracowników, wobec 3470 w 2009 r. Łącznie zatrudnienie w grupie kapitałowej wyniosło 6967 osób.
Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników znajduje się 6,93 proc. akcji spółki.