Na co wydajemy mniej?
W 2009 r. wartość rynku spożywczego w Polsce wyniesie 223,5 mld zł i będzie o 0,4 proc. wyższa niż w roku ubiegłym - szacują analitycy firmy badawczej PMR. Zdaniem ekspertów, z powodu kryzysu gospodarczego Polacy mniej niż w poprzednich latach wydają na produkty spożywcze.
Według raportu PMR, w 2008 r. rynek spożywczy w Polsce był wart 222,5 mld zł - o 8,9 proc. więcej niż w 2007 r. Eksperci prognozują, że z powodu rosnącego bezrobocia w przyszłym roku rynek nie będzie rósł w szybkim tempie - wzrost wyniesie 0,7 proc. W kolejnych latach sytuacja stopniowo będzie się jednak poprawiać.
Z raportu wynika, że w tym roku najszybciej rozwijały się sklepy typu convenience - wartość segmentu wzrośnie o 21 proc. Jest to zasługą szybkiej rozbudowy sieci sklepów przez trzech graczy - w 2009 roku franczyzowe sieci: abc, Żabka i Groszek powiększą się łącznie o ponad 1 tys. placówek i na koniec roku będą dysponowały ok. 6,8 tys. punktów sprzedaży.
Franczyza to system współpracy sklepów z dużą siecią, z wykorzystaniem jej logo. Convenience to małe sklepy, zazwyczaj położone w dzielnicach mieszkaniowych miast. Oferują przede wszystkim gotowe produkty spożywcze i napoje (konserwy, paczkowane wędliny i sery, lody itp.) oraz towary codziennego użytku (gazety, papierosy itp.).
W opinii ekspertów, szybki rozwój sieci franczyzowych nie jest jednak udziałem tylko sklepów typu convenience. Według PMR, 15 największych sieci rozwijających się na zasadzie franczyzy lub ajencji przyłączy w tym roku 2,1 tys. sklepów, co oznacza 15-proc. wzrost w porównaniu z rokiem 2008.
"Narastająca presja konkurencyjna powoduje, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: albo zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych działających w branży. I coraz częściej decydują się na tę drugą opcję. Dzięki temu w miejsce utraconej niezależności otrzymują pomoc i narzędzia umożliwiające poprawienie rentowności ich biznesu, a tym samym możliwość przetrwania na rynku" - komentuje Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR.
Według PMR drugim najszybciej rosnącym kanałem dystrybucji były w 2009 r. sklepy dyskontowe (oferujące towary po niższych cenach). "Atrakcyjna cenowo oferta, najbardziej dopasowana do aktualnych potrzeb konsumentów oraz wzrost liczby placówek przełoży się w 2009 roku na 18,5-proc. dynamikę sprzedaży w tego typu sklepach. W efekcie dyskonty zanotują największy ze wszystkich segmentów wzrost udziału w rynku spożywczym - z 7,7 proc. w roku 2008 do 9,1 proc. w 2009" - prognozuje Nalepa.
PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.