Na Święta w tym roku wydamy mniej
Zgodnie z lutowymi wynikami Barometru Providenta na tegoroczne święta zamierzaliśmy wydać średnio 637 zł. To o 74 zł więcej niż w poprzednim roku. Po wybuchu epidemii koronawirusa swoje budżety wielkanocne na minus zrewidowała jednak prawie połowa Polaków.
Jeszcze przed pojawieniem się koronawirusa w Polsce obraz wielkanocnych wydatków rysował się zgoła inaczej niż teraz. W lutym nieco ponad połowa badanych chciała wydać na przygotowanie świąt do 500 złotych. 17 proc. Polaków planowało wydatki w przedziale 501-1000 zł. Natomiast 6 proc. myślało o kwocie powyżej 1000 zł.
- Zmiana świątecznych planów zrewidowała nasze wydatki. Niemal połowa z badanych zadeklarowała, że wyda na Wielkanoc mniej niż zamierzała. Najczęściej o cięciach w budżecie myślą seniorzy. Prawie 58 proc. z nich twierdzi, że poniesie niższe koszty - informuje Karolina Łuczak, rzeczniczka Provident Polska.
W badaniu Providenta przeprowadzonym w marcu, tylko co dziesiąty Polak zadeklarował, że spędzi Wielkanoc zgodnie z tradycją i nie zmieni swoich świątecznych planów. 43 proc. ma zamiar świętować w domu - w gronie najbliższej rodziny lub samotnie. Prawie co czwarty Polak nie usiądzie przy wielkanocnym stole z bliskimi, ale ma zamiar wykorzystać technologię, żeby nawiązać z nimi kontakt. Największym i najbardziej wytęsknionym nieobecnym w domach Polaków będzie koszyczek wielkanocny.
- Naszym badanym najbardziej w tym roku będzie brakować koszyczka ze święconką. Dla 78 proc. z nich to ważna tradycja wielkanocna, jednak w tym roku święcenie pokarmów, z powodu epidemii, zostało zawieszone - mówi Karolina Łuczak. Jak jednak dodaje, pamiętajmy, że wiele zwyczajów można kultywować, nie wychodząc z domu, a dzieci na pewno chętnie przygotują kolorowe pisanki. Zazwyczaj tradycyjne pisanki własnoręcznie przygotowuje się w niemal 60 proc. polskich domów. Innym zwyczajem są przedświąteczne porządki. W tym mycie okien, które w tym roku przed Wielkanocą zaplanowała połowa badanych.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Na świątecznym stole Polaków zagości tradycja. Z lutowego badania wynika, że wielkanocne śniadanie praktykuje 80 proc. badanych. Pojedynek między żurkiem a barszczem białym ponownie zwyciężyła pierwsza z zup (57 proc. badanych). Trzy czwarte Polaków nie wyobraża sobie wielkanocnego stołu bez jajek, a ponad połowa bez białej kiełbasy. Międzypokoleniowe gusta kulinarne najlepiej odzwierciedlają odmienne upodobania do wypieków. - Najstarsi preferują tradycyjnego dla Wielkanocy mazurka. Młodzi wolą makowca, którego przygotowujemy także na gwiazdkę - wskazuje Karolina Łuczak.
d.p.