Na TP S.A. nie ma mocnych

Jak wynika z raportu ogłoszonego dzisiaj przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie polskiego rynku telekomunikacyjnego w 2005 roku. Nie zaszły na nim istotne zmiany, które można by uznać za istotne dla rynku i konsumenta.

Jak wynika z raportu: Telekomunikacja Polska S.A. w 2005 roku nadal posiadała bardzo silną pozycję w segmencie rynku dzierżawy łączy. Nadal widoczna jest też znaczna przewaga spółki nad pozostałymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi działającymi na tym rynku, zarówno pod względem udziałów w przychodach z łączy dzierżawionych jak i udziałów w liczbie łączy dzierżawionych.

Patrząc na ogólnie ujęty rynek telefonii stacjonarnej nadal wyraźnie prowadzi na nim pod względem udziałów Telekomunikacja Polska S.A. i chociaż nadal utrzymuje się tendencja do powolnego wzrostu udziału innych operatorów, zarówno pod względem osiąganych przychodów jak i pod względem takich kryteriów jak posiadane linie abonenckie czy czas trwania połączeń, pozycja operatora zasiedziałego jest nadal bardzo silna.

Reklama

Monopol TP S.A

Pomimo liberalizacji rynku telekomunikacyjnego i pojawienia się konkurencji, udziały Telekomunikacji Polskiej S.A. na polskim rynku telefonii stacjonarnej nadal utrzymują się na wysokim poziomie 84,98% pod względem przychodów. Wieloletnia działalność TP S.A.,posiadana infrastruktura obejmująca obszar całego kraju oraz prowadzona przez TP S.A. polityka międzyoperatorska ugruntowała jej pozycję na rynku, stwarzając warunki dokonstruowania ofert, które powstrzymują migrację użytkowników końcowych do innych dostawców usług.

Brak konkurencji

Wprowadzenie odpowiednich regulacji w wyniku prowadzonych przez Prezesa UKE postępowań w celu ustalenia czy na wskazanych w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury rynkach występuje skuteczna konkurencja w przypadku wyznaczenia przedsiębiorcy o znaczącej pozycji rynkowej, powinno doprowadzić do zrównoważenia siły rynkowej operatora dominującego.

Wysokie ceny:

Rok 2005 nie przyniósł również znaczących obniżek cen za usługi telefonii stacjonarnej, choć pojawiły się nowe oferty, dostosowane do potrzeb użytkowników. Rynek telefonii ruchomej w 2005 roku również nie zmienił się w istotny sposób, zapewne dopiero przyszły rok pokaże czy i jaki wpływ na ten sektor rynku będzie miało wejście na rynek nowego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego P4.

Struktura udziałów, czy to pod względem czasu trwania czy liczby korzystających z usług operatora wyrównała się jeszcze bardziej w stosunku do roku 2004. Stopień penetracji nadal jednak rośnie i tendencja ta zapewne utrzyma się jeszcze przez kilka następnych lat, zwłaszcza jeśli ceny tych usług ulegną dalszemu obniżeniu. W roku 2005 ceny typowego koszyka usług telefonii ruchomej nadal były powyżej wartości średniej europejskiej.

Drogi internet

Dostęp do sieci Internet to również część rynku, której stymulacja wymaga wprowadzenia odpowiednich regulacji na poziomie hurtowym. Rok 2005 nie przyniósł istotnego wzrostu dostępności tych usług, niemniej jednak polski rynek odnotował wzrost stopnia penetracji korzystania z Internetu. Telekomunikacja Polska S.A. w 2005 roku nadal posiadała bardzo silną pozycję w segmencie rynku dzierżawy łączy. Nadal widoczna jest też znaczna przewaga spółki nad pozostałymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi działającymi na tym rynku, zarówno pod względem udziałów w przychodach z łączy dzierżawionych jak i udziałów w liczbie łączy dzierżawionych. W 2005 r. operatorzy alternatywni przejęli 10% rynku mierzonego liczbą łączy abonenckich. Największy udział pod tym względem, wynoszący ponad 3,2% miała analogicznie do 2004 r. Telefonia Dialog.

Konieczna konkurencja

Podsumowując rok 2005 należy zwrócić uwagę na występujący jeszcze w wielu segmentach polskiego rynku telekomunikacyjnego brak wykształconego mechanizmu konkurencji. Nadal niezbędna jest ingerencja Regulatora w przypadku tworzenia ofert, zarówno hurtowych jak i detalicznych, przez działających na rynku przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W 2005 r. ceny najniższego i najwyższego abonamentu Telekomunikacji Polskiej S.A. nie zmieniły się .

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Orange Polska S.A. | Nie ma mocnych | polski rynek | telekomunikacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »