Najczęściej poszukiwane kierunki na wakacje

Wielkimi krokami zbliża się czas wakacji. W poszukiwaniu atrakcyjnych ofert biur podróży czy tanich lotów, Polacy korzystają głównie z internetu. Co i kiedy szukają wczasowicze? Jakie kierunki warto promować?

Wyszukiwarka Google daje biurom podróży możliwość dotarcia do bardzo dużej liczby klientów. Jak wynika z narzędzia Google Trends, zwiększoną aktywność użytkowników można zaobserwować już na początku roku, co związane jest zapewne z ofertami "first minute". Internauci szukają wakacji również w kwietniu, przed weekendem majowym. Początek drugiego kwartału jest więc dobrym czasem na pierwsze zainteresowanie ich ofertą, szczególnie, że liczba reklamodawców w tym miesiącu nie jest jeszcze bardzo wysoka. Jednak najważniejszym czasem na bycie widocznym w wyszukiwarce jest okres od czerwca do końca września - wtedy też najczęściej podejmowane są decyzje o wykupieniu wycieczki.

Reklama

Przyglądając się bardziej szczegółowo statystykom wyszukiwania w branży turystycznej można zauważyć, że zbiegają się z nimi trendy w wyszukiwaniu informacji związanych z danymi państwami - zwiększona ilość zapytań w Google odnośnie krajów zauważalna jest również w okresie wakacji jak i na początku roku.

Egipt wciąż należy do jednych z najpopularniejszych kierunków turystycznych, chociaż z roku na rok można zauważyć spadek zainteresowania tym krajem. Duża ilość zapytań odnośnie miała miejsce w styczniu 2011 roku, kiedy rozpoczęła się rewolucja polityczna w tym regionie. Od tego czasu popularność Egiptu systematycznie maleje, co ma związek z postępującym kryzysem.

Również niespokojna sytuacja w Grecji mogła mieć wpływ na zwiększoną liczbę wyszukań w "gorących okresach" np. podczas zamieszek, jednak z biegiem czasu liczba wyszukań stała się porównywalna z wyszukiwaniem informacji o Egipcie (dane z lipca 2013).

Mechanizmy poszukiwania miejsca na wakacyjny urlop najlepiej obrazuje przykład Chorwacji, która w ostatnich latach stała się również popularnym kierunkiem. Największą ilosć zapytań związanych z tym krajem obserwuje się w lipcu i trend ten utrzymuje się już od kilku lat.

W jaki sposób internauci szukają wakacyjnych wyjazdów? Coraz częściej wyszukiwane są oferty "last minute" które kuszą niskimi cenami, a także wygodne "all inclusive". Narzędzie Google Planer Słów Kluczowych przedstawia nam dość wysokie potencjały wyszukań dla nazw krajów w połączeniu z tymi opcjami wycieczek. Tak jak wcześniej zostało zauważone, Egipt notuje spadek zainteresowania, ale wyjazdy "last minute" są nadal wyszukiwane i dość popularne. Jednak kilka lat temu potencjały wyszukań dla ofert z tego kraju były zapewne dużo wyższe.

W przypadku takich kierunków jak Chorwacja, Grecja, Hiszpania czy Turcja warto podjąć odpowiednie działania SEO już pod koniec roku. Należy jednak pamiętać o poszukiwanych ofertach "first minute", które są popularne w okresie styczeń-luty, dlatego w obu przypadkach całoroczne prowadzenie działań SEO z naciskiem na wysokie pozycje w styczniu oraz w okresie od czerwca do września będzie dobrą decyzją.

Ostatnimi czasy bardzo modne są dalekie podróże w takie miejsca jak Sri Lanka, Malediwy czy Tajlandia. Internauci wybierający te kierunki najczęściej szukają ich "w ostatniej minucie" - pod względem popularności ofert "last minute" przodowały Tajlandia i Malediwy a zaraz za nimi pojawiały się wyjazdy na Sri Lankę i do Dubaju.

Warto dodatkowo przeanalizować, kiedy wzrasta zainteresowanie podróżami na drugi kraniec świata. Tutaj sytuacja jest nieco inna aniżeli w przypadku kierunków europejskich. W okresie wakacyjnym ilość zapytań spada, natomiast listopad i styczeń to dwa główne miesiące które przodują w intensyfikacji wyszukań, dlatego warto właśnie wtedy być w czołówce wyników wyszukiwania ze swoimi ofertami wycieczek czy wczasów.

Wyszukiwanie lotów jeszcze prostsze

Nie zawsze wczasowicze chcą wyjeżdżać z biurem podróży i starają się samemu planować swój urlop. Stosunkowo niedawno, bo w marcu, Google wprowadziło w Polsce wyszukiwarkę lotów (http://www.google.pl/flights/) dzięki której możemy w prosty sposób wyszukać połączenia lotnicze wielu przewoźników. Dostępne jest wygodne sortowanie po cenie, ilości przesiadek czy chociażby czasie podróży. Z pewnością wiele osób chcących zaplanować swoje wakacje na własną rękę, zdecyduje się skorzystać z tego nowego narzędzia.

Od lat zainteresowanie najpopularniejszymi kierunkami wczasowymi potwierdzają dane z Google Trends, więc również i na tej podstawie biura podróży powinny prognozować zainteresowanie swoimi ofertami w kolejnych latach. Branża turystyczna jest dość konkurencyjna, co pokazuje analiza wyszukiwanych fraz kluczowych i wykresy trendów, dlatego najlepszym pomysłem będzie całoroczne prowadzenie działań SEO z naciskiem na wskazane miesiące, w których liczba wyszukań wzrasta.

Dawid Medwediuk, specjalista SEO w Semahead - agencji SEM Grupy INTERIA.PL

Dowiedz się więcej na temat: Szukają
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »