NBP przygotowuje się do interwencji na rynku papierów skarbowych

NBP raczej nie będzie korzystał z instrumentu umożliwiającego zakup obligacji skarbu państwa - ocenia wiceprezes NBP Witold Koziński. "Jeśli chodzi o możliwość zakupu SPW przez NBP, to możemy to robić i teraz.

. Ten instrument nic nie zmienia. Zobaczymy, jaka będzie sytuacja. Przypuszczam, że do RPP będzie należał decydujący głos. My raczej z tego instrumentu nie będziemy korzystać. To raczej rodzaj asekuracji. Być może skorzystamy, gdyby nastąpił jakiś nagły odpływ kapitału zagranicznego z rynku" - powiedział w piątek Koziński w rozmowie z dziennikarzami.

"W sierpniu i wrześniu widać bardzo delikatny odpływ kapitału zagranicznego (z polskiego rynku długu - PAP). Niepokoje na rynkach bazowych nie dotknęły Polski. Złoty wrócił do swojego poziomu, ruchu na rentownościach obligacji też nie ma" - dodał.

Reklama

W projekcie założeń do nowelizacji ustawy o NBP proponuje się stworzenie możliwości sprzedaży i kupna dłużnych papierów wartościowych przez NBP także poza operacjami rynku otwartego. Prezes NBP Marek Belka w sierpniowym wywiadzie dla serwisu Obserwatorafinansowy.pl wyjaśniał, że propozycja ta to kwestia techniczna, wynikająca z niespójności prawa związanego z operacyjną działalnością NBP obecnie regulowaną w ustawie o NBP i w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.

Belka wskazywał, że zgodnie z obecną ustawą o NBP bank centralny ma możliwość organizowania obrotu papierami własnymi, skarbowymi lub gwarantowanymi przez Skarb Państwa, ta ostatnia kategoria nie była natomiast wymieniona w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Dodał także, że NBP zgadza się z propozycją Ministerstwa Finansów, że trzeba te kwestie uporządkować.

W opinii wiceprezesa NBP Witolda Kozińskiego projekt budżetu na 2014 rok jest projektem realnym, a ryzyko nowelizacji budżetu jest minimalne. Dodał, że zmiany w OFE nie powinny mieć istotnego wpływu na finanse publiczne.

"Budżet wydaje się realny, oczywiście ryzyko nowelizacji jest zawsze, ale w tym przypadku wydaje się minimalne" - powiedział w piątek dziennikarzom Koziński.

W przyjętym wstępnie przez rząd projekcie budżetu na 2014 rok założenia makroekonomiczne nie zmieniły się względem wcześniej planowanych 2,5 proc. wzrostu PKB i 2,4 proc. średniorocznej inflacji. W opinii Kozińskiego zmiany w OFE nie powinny mieć istotnego wpływu na finanse publiczne.

"Nie wydaje się, żeby zmiany w OFE mogły mieć istotny wpływ na finanse publiczne. Zarówno krótkoterminowo, jak i długoterminowo te zmiany będą neutralne" - powiedział.

_ _ _ _ _

Ważne

"W ustawie budżetowej na 2014 rok na wydatki w grupie ekonomicznej - obsługa długu Skarbu Państwa zaplanowano łącznie kwotę 36.099,9 mln zł, tj. o 15,5 proc. mniejszą niż przewidywane wykonanie przedmiotowych wydatków w 2013 roku" - napisano w dokumencie. "Spadek wydatków w grupie jest wypadkową obniżenia o 24,9 proc. kosztów obsługi skarbowych papierów wartościowych oraz innych instrumentów finansowych na rynku krajowym, nie zaplanowania na 2014 rok rozliczeń z tytułu poręczeń i gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa oraz wzrostu o 14,2 proc. kosztów obsługi zadłużenia zagranicznego i innych operacji zagranicznych" - dodano.

Jak informował wcześniej główny ekonomista MF Ludwik Kotecki, skutkiem zmian w systemie emerytalnym związanych z OFE będą oszczędności w budżecie na 2014 rok w kwocie ok. 9 mld zł. Składają się na nią oszczędności na kosztach obsługi długu o ok. 4,8 mld zł oraz zmniejszenie dotacji do FUS o ok. 4,5 mld zł.

"W tym projekcie budżetu, który dziś Rada Ministrów wstępnie przyjęła, skutki wynikające z tych zmian, które zostały w tym tygodniu ogłoszone, szacujemy na ok. 9 mld zł. Są to głównie dwie pozycje. Są to oszczędności na kosztach obsługi długu publicznego w kwocie ok. 4,8 mld zł i zmniejszenie dotacji do FUS. I ta kwota jest szacowana przez nas na około 4,5 mld zł" - powiedział Kotecki na konferencji. "To jest taki skutek, który w tym projekcie Rada Ministrów przyjęła" - dodał.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia również, że przyjęty poziom wydatków uwzględnia wprowadzenie zmian w systemie emerytalnym.

"W szczególności umorzenie obligacji przeniesionych do ZUS w związku z przejęciem części ubezpieczonych ze składką z OFE" - napisano w uzasadnieniu do projektu.

Obsługa długu publicznego:

                                     2013 po noweli       2 014
Obsługa długu Skarbu Państwa             42.704.802  36.099.900
Obsługa zadłużenia zagranicznego         10.330.141  11.800.000
Obsługa SPW na rynku krajowym            32.371.602  24.299.900
Rozliczenia poręczeń i gwarancji SP           3.059           0

Wydatki na obsługę zadłużenia zagranicznego w 2014 roku zaplanowano w kwocie 11.800,0 mln zł, tj. o 14,2 proc. więcej niż w przewidywanym wykonaniu na 2013 roku. "Wydatki te obejmują koszty obsługi zadłużenia zagranicznego i innych operacji zagranicznych, na które składają się: odsetki i dyskonto od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych rynkach finansowych 9.653,991 mln zł, odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek 1.568,907 mln zł, wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16 - 52,975 mln zł, koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje 524,127 mln zł" - napisano w uzasadnieniu do budżetu.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: zadłużenie państwa | budżet | NBP | zadłużenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »