NBP przygotowuje się do interwencji na rynku papierów skarbowych
NBP raczej nie będzie korzystał z instrumentu umożliwiającego zakup obligacji skarbu państwa - ocenia wiceprezes NBP Witold Koziński. "Jeśli chodzi o możliwość zakupu SPW przez NBP, to możemy to robić i teraz.
. Ten instrument nic nie zmienia. Zobaczymy, jaka będzie sytuacja. Przypuszczam, że do RPP będzie należał decydujący głos. My raczej z tego instrumentu nie będziemy korzystać. To raczej rodzaj asekuracji. Być może skorzystamy, gdyby nastąpił jakiś nagły odpływ kapitału zagranicznego z rynku" - powiedział w piątek Koziński w rozmowie z dziennikarzami.
"W sierpniu i wrześniu widać bardzo delikatny odpływ kapitału zagranicznego (z polskiego rynku długu - PAP). Niepokoje na rynkach bazowych nie dotknęły Polski. Złoty wrócił do swojego poziomu, ruchu na rentownościach obligacji też nie ma" - dodał.
W projekcie założeń do nowelizacji ustawy o NBP proponuje się stworzenie możliwości sprzedaży i kupna dłużnych papierów wartościowych przez NBP także poza operacjami rynku otwartego. Prezes NBP Marek Belka w sierpniowym wywiadzie dla serwisu Obserwatorafinansowy.pl wyjaśniał, że propozycja ta to kwestia techniczna, wynikająca z niespójności prawa związanego z operacyjną działalnością NBP obecnie regulowaną w ustawie o NBP i w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.
Belka wskazywał, że zgodnie z obecną ustawą o NBP bank centralny ma możliwość organizowania obrotu papierami własnymi, skarbowymi lub gwarantowanymi przez Skarb Państwa, ta ostatnia kategoria nie była natomiast wymieniona w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. Dodał także, że NBP zgadza się z propozycją Ministerstwa Finansów, że trzeba te kwestie uporządkować.
W opinii wiceprezesa NBP Witolda Kozińskiego projekt budżetu na 2014 rok jest projektem realnym, a ryzyko nowelizacji budżetu jest minimalne. Dodał, że zmiany w OFE nie powinny mieć istotnego wpływu na finanse publiczne.
"Budżet wydaje się realny, oczywiście ryzyko nowelizacji jest zawsze, ale w tym przypadku wydaje się minimalne" - powiedział w piątek dziennikarzom Koziński.
W przyjętym wstępnie przez rząd projekcie budżetu na 2014 rok założenia makroekonomiczne nie zmieniły się względem wcześniej planowanych 2,5 proc. wzrostu PKB i 2,4 proc. średniorocznej inflacji. W opinii Kozińskiego zmiany w OFE nie powinny mieć istotnego wpływu na finanse publiczne.
"Nie wydaje się, żeby zmiany w OFE mogły mieć istotny wpływ na finanse publiczne. Zarówno krótkoterminowo, jak i długoterminowo te zmiany będą neutralne" - powiedział.
_ _ _ _ _
Ważne
"W ustawie budżetowej na 2014 rok na wydatki w grupie ekonomicznej - obsługa długu Skarbu Państwa zaplanowano łącznie kwotę 36.099,9 mln zł, tj. o 15,5 proc. mniejszą niż przewidywane wykonanie przedmiotowych wydatków w 2013 roku" - napisano w dokumencie. "Spadek wydatków w grupie jest wypadkową obniżenia o 24,9 proc. kosztów obsługi skarbowych papierów wartościowych oraz innych instrumentów finansowych na rynku krajowym, nie zaplanowania na 2014 rok rozliczeń z tytułu poręczeń i gwarancji zagranicznych udzielonych przez Skarb Państwa oraz wzrostu o 14,2 proc. kosztów obsługi zadłużenia zagranicznego i innych operacji zagranicznych" - dodano.
Jak informował wcześniej główny ekonomista MF Ludwik Kotecki, skutkiem zmian w systemie emerytalnym związanych z OFE będą oszczędności w budżecie na 2014 rok w kwocie ok. 9 mld zł. Składają się na nią oszczędności na kosztach obsługi długu o ok. 4,8 mld zł oraz zmniejszenie dotacji do FUS o ok. 4,5 mld zł.
"W tym projekcie budżetu, który dziś Rada Ministrów wstępnie przyjęła, skutki wynikające z tych zmian, które zostały w tym tygodniu ogłoszone, szacujemy na ok. 9 mld zł. Są to głównie dwie pozycje. Są to oszczędności na kosztach obsługi długu publicznego w kwocie ok. 4,8 mld zł i zmniejszenie dotacji do FUS. I ta kwota jest szacowana przez nas na około 4,5 mld zł" - powiedział Kotecki na konferencji. "To jest taki skutek, który w tym projekcie Rada Ministrów przyjęła" - dodał.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia również, że przyjęty poziom wydatków uwzględnia wprowadzenie zmian w systemie emerytalnym.
"W szczególności umorzenie obligacji przeniesionych do ZUS w związku z przejęciem części ubezpieczonych ze składką z OFE" - napisano w uzasadnieniu do projektu.
2013 po noweli 2 014 Obsługa długu Skarbu Państwa 42.704.802 36.099.900 Obsługa zadłużenia zagranicznego 10.330.141 11.800.000 Obsługa SPW na rynku krajowym 32.371.602 24.299.900 Rozliczenia poręczeń i gwarancji SP 3.059 0
Wydatki na obsługę zadłużenia zagranicznego w 2014 roku zaplanowano w kwocie 11.800,0 mln zł, tj. o 14,2 proc. więcej niż w przewidywanym wykonaniu na 2013 roku. "Wydatki te obejmują koszty obsługi zadłużenia zagranicznego i innych operacji zagranicznych, na które składają się: odsetki i dyskonto od obligacji skarbowych wyemitowanych na międzynarodowych rynkach finansowych 9.653,991 mln zł, odsetki i opłaty od kredytów i pożyczek 1.568,907 mln zł, wydatki związane z finansowaniem zakupu samolotu F-16 - 52,975 mln zł, koszty emisji skarbowych papierów wartościowych oraz inne opłaty i prowizje 524,127 mln zł" - napisano w uzasadnieniu do budżetu.