Newag wygrał dofinansowanie. Zbuduje wielosystemowego Dragona

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Newag wkrótce rozpocznie produkcję pierwszej wielosystemowej lokomotywy z platformy Dragon. Producent dostanie wielomilionową dotację na ten cel z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Sześcioosiowy Dragon był pierwszą nowoczesną lokomotywą, która została zaprojektowana i wybudowana w Polsce w XXI wieku. Odbiorcą lokomotyw były dotąd Lotos Kolej, STK i Freightliner PL. Teraz Newag ma ogromną szansę rozszerzyć rynki zbytu na elektrowóz o kraje ościenne.

Jak udało się dowiedzieć "Rynkowi Kolejowemu", producent wkrótce rozpocznie budowę wielosystemowej lokomotywy z tej platformy. Będzie to pierwszy pojazd tego typu w Europie, czyli sześcioosiowy, wielosystemowy elektrowóz zgodny ze wszystkimi normami Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności.

Reklama

Uruchomienie produkcji będzie możliwe dzięki dotacji z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Projekt budowy wielosystemowego Dragona został właśnie wybrany jako jeden z dwudziestu rekomendowanych do realizacji w ramach projektu "Demonstrator" NCBR. Do konkursu stanęły łącznie aż 122 projekty - konkurencja była więc spora, ale projekt Newagu zdobył maksymalną liczbę punktów.

Jak mówi "Rynkowi Kolejowemu" Dawid Szkucik z zajmującego się produkcją lokomotyw gliwickiego oddziału Newagu, decyzja o budowie Dragona w wersji wielosystemowej, a więc przeznaczonej m.in. do przewozów transgranicznych, jest starannie przemyślana. - W Europie dostępne są czteroosiowe lokomotywy wielosystemowe. Jednak wielu przewoźników operuje długimi pociągami, dla których jedna lokomotywa ma niewystarczającą moc - opowiada.

W takiej sytuacji stosowana jest trakcja podwójna, ale nie w każdym wypadku jest to uzasadnione. - Zastosowanie lokomotywy sześcioosiowej zamiast dwóch czteroosiowych znacznie obniża koszty i to nie tylko zakupu, ale również utrzymania i eksploatacji - podkreśla Szkucik.

Umowa Newagu z NCBR powinna zostać podpisana w ciągu miesiąca. Dofinansowanie dla projektu wyniesie aż 10 milionów złotych. Wielosystemowy Dragon powinien pojawić się na torach w 2018 roku.

Rynek Kolejowy
Dowiedz się więcej na temat: lokomotywa | transport kolejowy | Newag S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »