Nie ma obaw o osiągnięcie przez dług niebezpiecznych poziomów

Istnieje duży bufor bezpieczeństwa, pozwalający reagować w Polsce na sytuację kryzysową, bez obaw o osiągnięcie przez dług niebezpiecznych poziomów - napisał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister finansów Leszek Skiba.

"Dzięki prowadzonej w ostatnich latach polityce, która konsekwentnie obniżała dług publiczny w relacji do PKB, obecnie istnieje duży bufor bezpieczeństwa, pozwalający reagować na sytuację kryzysową, bez obaw o osiągnięcie przez dług niebezpiecznych poziomów" - napisał Skiba.

Jak wskazał, w latach 2017-2019 relacje do PKB zarówno państwowego długu publicznego (definicja krajowa), jak i długu instytucji rządowych i samorządowych (definicja UE) obniżyły się odpowiednio o 8,1 pkt. proc. i 8,3 pkt. proc. do poziomów, odpowiednio, 43,8 proc. i 46,0 proc.

Antykryzysowe działania NBP i rządu, a także stabilizacja nastrojów na rynkach, powinny przyczyniać się do osłabienia presji na polską walutę - napisał w odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister finansów Leszek Skiba.  "(...) Działania NBP oraz rozwiązania zaproponowane przez rząd w ramach projektu +Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS-Cov-2+ powinny - poprzez przeciwdziałanie negatywnym skutkom epidemii dla polskiej gospodarki - (...) przyczyniać się do osłabienia presji na polską walutę" - napisał Skiba. Wiceminister wskazał, że osłabieniu presji na złotego sprzyjać będzie także stopniowa stabilizacja nastrojów na światowych rynkach finansowych,

Reklama

Dodał, że ostatnio obserwowane osłabienie złotego stanowiło "typową reakcję" kursu waluty krajowej, funkcjonującej w ramach reżimu kursu płynnego, na pogorszenie perspektyw wzrostu gospodarczego i złagodzenie polityki pieniężnej przez bank centralny. Od początku roku kurs EUR/PLN wzrósł o 6,8 proc. Para kwotowana jest po 4,546 w piątek po południu. 

Państwowy dług publiczny na koniec 2019 r. wyniósł 990 mld 932,3 mln zł, relacja tego długu do PKB wyniosła na koniec zeszłego roku 43,8 proc. - podało komunikacie Ministerstwo Finansów.

"Państwowy dług publiczny (PDP, zadłużenie sektora finansów publicznych po konsolidacji) na koniec 2019 r. wyniósł 990.932,3 mln zł, co oznaczało: spadek o 10.258,6 mln zł (-1,0 proc.) w IV kwartale 2019 r., wzrost o 6.618,8 mln zł (+0,7 proc.) w porównaniu z końcem 2018 r." - napisano w komunikacie MF.

Zgodnie z opublikowanymi przez resort danymi, dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (dług EDP) stanowiący jeden z elementów kryterium fiskalnego z Maastricht wyniósł na koniec 2019 r. 1 bln 45 mld 122,0 mln zł, co oznaczało: spadek o 10 mld 503,3 mln zł (minus 1,0 proc.) w IV kwartale 2019 r., wzrost o 9 mld 418,2 mln zł (0,9 proc.) w stosunku do końca 2018 r.

Zmiana wysokości PDP w całym 2019 r. była wynikiem: wzrostu zadłużenia podsektora rządowego o 335,4 mln zł (+0,04 proc.), w tym zadłużenia Skarbu Państwa (SP) po konsolidacji o 20,6 mln zł; wzrostu zadłużenia podsektora samorządowego o 6 mld 295,3 mln zł (o 8,2 proc.), w tym jednostek samorządu terytorialnego o 5 mld 672,1 mln zł (o 7,8 proc.); spadku zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 11,9 mln zł (minus 17,2 proc.).

Natomiast zmiana wysokości długu EDP w całym 2019 r. wynikała, podobnie jak w przypadku PDP, głównie ze zmian zadłużenia JST. Ponadto na wysokość długu EDP wpłynął głównie: spadek zadłużenia KFD o 818,9 mln zł; zmiana stanu konsolidacji wzajemnych zobowiązań jednostek sektora; spadek zobowiązań wynikających z inwestycji infrastrukturalnych (autostrady) o 423,3 mln zł; wzrost zadłużenia przedsiębiorstw zaliczonych do sektora instytucji rządowych i samorządowych o 824,2 mln zł.

Jak podało MF relacja PDP do PKB w 2019 r. wyniosła 43,8 proc. i spadła w porównaniu z 2018 r. o 2,8 pp. Z kolei relacja długu EDP do PKB w 2019 r. wyniosła 46,1 proc. i spadła w porównaniu z 2018 r. o 2,8 pp.

Minister finansów Tadeusz Kościński.

Poinformował, że w ostatnich czterech latach zredukowano w sposób znaczący zadłużenie sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) w stosunku do PKB o 5 pkt. proc. z 51,3 proc. w 2015 r. do ok. 46,4 proc. w 2019 r. (dług publiczny wynosi ok. 43,9 proc. PKB).

"Co istotne, poprawiła się także struktura zadłużenia Polski i zmniejszyła się nasza zależność od zagranicznych inwestorów. Zatem nasze finanse w tych lepszych czasach zostały przygotowane, aby zachować stabilność, kiedy sytuacja się pogarsza" - podkreślił Kościński.

Odnosząc się do ewentualnej konieczności zmian w stabilizującej regule wydatkowej, minister wyjaśnił, że zawiera ona klauzulę wyjścia na wypadek sytuacji nadzwyczajnych. "W takich wypadkach nie ogranicza ona pola manewru w zakresie niezbędnych działań fiskalnych. Takie podejście jest zgodne z prawem UE" - zaznaczył.

Dodał, że równocześnie KE planuje pomijać skutek wydatków jednorazowych podejmowanych dla przeciwdziałania gospodarczym efektom pandemii w ocenie przestrzegania reguł UE. Takimi jednorazowymi działaniami są zarówno wydatki na powstrzymanie pandemii, jak i na łagodzenie jej skutków

PAP
Dowiedz się więcej na temat: zadłużenie państwa | dług | rating Polski
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »