Nie tylko w Lidlu kasjer zakupy zakończy pytaniem. Lepiej zastanów się dwa razy

Zakupy w sieci Lidl czy Biedronka kasjer zakończyć szczególnym pytaniem. Kasjer nie zawsze ma przy sobie tyle gotówki, by wypłacić nam resztę. Czy może nie wydać grosza i jednostronnie uznać, że będzie winny? Jeśli nie wyrazimy na to zgody, kasjer teoretycznie ma prawo anulować całe zakupy.

  • Zakupy w sklepie opłacane przy tradycyjnej kasie mogą zakończyć się pytaniem o to, czy kasjer może być "winny grosik".
  • Prawo w pełni stoi po stronie sprzedawcy. Przynajmniej w teorii decyzja o wydaniu reszty w pełni leży po stronie kasjera.
  • Kasjer może również odmówić sprzedaży, gdy nie będzie w stanie wydać reszty, a my się nie zgodzimy jej oddać.

Czy kasjer ma prawo nie wydać grosza? Jeśli naszym sposobem płatności jest gotówka, takie pytanie może się pojawić w trakcie zakupów. Chyba każdy w sklepie chociaż raz usłyszał pytanie o niewydanie reszty i bycie winnym grosza. Mało kto wie, że wówczas prawo stoi po stronie sprzedawcy.

Reklama

Czy kasjer w sieci Lidl może nie wydać grosza?

Gdy idziemy na zakupy z gotówką do sieci Lidl, Biedronka, Dino czy innego sklepu, może okazać się, że kasjer nie ma monet na wydanie reszty. Zazwyczaj wówczas pada pytanie "czy mogę być winna grosika?" lub podobne. Co ciekawe klienci w teorii nie mają pola do dyskusji.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta zwraca uwagę, że "teoretycznie sprzedawca nie ma obowiązku wydania reszty, czyli konsument powinien mieć odliczoną kwotę". Kodeks cywilny wyjaśnia tylko, że sprzedawca ma przekazać prawo do własności towaru i go wydać, a nabywca ten towar powinien odebrać i zapłacić wskazaną cenę. Prawo nie wskazuje jednak, co z resztą za zakupy.

Zakupy opłacane gotówką? Kasjer w teorii może odmówić sprzedaży

Prawo wcale nie zobowiązuje sprzedawcy do wypłacenia resztySprzedawca może odmówić wydania towaru i unieważnić transakcję, jeśli nie zgodzimy się na to, by nie wydał reszty. Dobrze więc dwa razy przemyśleć odpowiedź na pytanie o niewydanie reszty.

Jeśli nie chcemy odpuszczać nawet drobnej kwoty pieniędzy, lepiej zawsze mieć możliwość dokonania płatności bezgotówkowej - np. kartą lub Blikiem. W sklepie takim jak Lidl, Biedronka czy w innej sieciówce, taka płatność zawsze jest możliwa. Płatności bezgotówkowe nie zawsze są jednak honorowane na bazarach, straganach i ryneczkach.

Zakupy anulują jedynie w teorii. W praktyce wygląda to inaczej

Przepisy to jedno, rzeczywistość drugie. Kasjer niezależnie od miejsca - czy to Lidl, Auchan, Biedronka czy bazarek - zwykle też chce zarobić. Dlatego też nawet odmowa klienta zwykle nie doprowadza do anulowania zakupów, bo mogłaby narazić sklep na utratę przychodu. Trudno wyobrazić sobie, by sklep, który nie wydaje reszty, utrzymał się na rynku.

Przemysław Terlecki 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | kasjer | Lidl | Biedronka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »