Niemiecki raport: "Polska jakość" może wkrótce zagrozić marce "Made in Germany"
"Wysoka jakość" przestaje być domeną Niemiec. Już niedługo produkty polskie, chińskie czy też indyjskie nie będą odbiegały od niemieckich pod względem jakości - wynika z ankiety Instytutu DIW.
Według oceny przedstawicieli niemieckiej gospodarki zwłaszcza Polska, Chiny i Indie będą w następnych latach konkurować z produktami "Made in Germany" pod względem jakości. Wynika to z ankiety przeprowadzonej przez Niemiecki Instytut Badań nad Gospodarką (DIW) na zamówienie Niemieckiego Towarzystwa Jakości (DGQ).
- Kraje takie jak Polska, Chiny i Indie dosłownie depczą nam po piętach - mówi Juergen Varwig, przewodniczący Niemieckiego Towarzystwa ds. Jakości. W jego ocenie, dotychczasowe gospodarki "niskopłacowe" odchodzą pomału od strategii zorientowanej na ceny i stawiają coraz bardziej na wymóg wysokiej jakości.
Z ankiety przeprowadzonej wśród blisko 1200 niemieckich firm wynika, że już niedługo Chiny zajmą, w rywalizacji jakościowej, czołowe miejsce. Ponad 56 proc. badanych firm zatrudniających powyżej 250 pracowników podało, że Państwo Środka dogoni Niemcy w ciągu dwóch najbliższych dekad. Tego samego zdania było 42 proc. wszystkich badanych firm. Zaledwie 3 proc. ankietowanych firm przewiduje spadek jakości chińskich produktów.
Drugie miejsce w kwestii jakości produktów zajmuje w ankiecie Polska. Ponad 1/3 niemieckich firm (38 proc.) wychodzi z założenia, że wschodni sąsiad Niemiec dokona dużego postępu w dziedzinie jakości produktów.
Na trzecim miejscu znalazły się według ankiety Indie (35 proc.).
Z badań wynika również, że dla Niemców USA i Francja nie są już liczącymi się konkurentami w dziedzinie jakości produktów. Albo nastąpi w tych krajach spadek jakości produktów, albo pozostanie ona na takim samym poziomie.
Na szarym końcu znalazły się w opinii ankietowanych firm Włochy. Ogólnie biorąc niemiecka gospodarka wychodzi z założenia, że ta lokalizacja będzie stopniowo tracić na znaczeniu.
Własnym firmom przedsiębiorcy wystawiają dobre świadectwo: prawie 28 proc. badanych firm wychodzi z założenia, że w Niemczech jakość produktów ulegnie na przestrzeni następnych 20 lat dalszej poprawie. Ponad 43 proc. uważa, że Niemcy zdołają utrzymać ten standard. - Jakość jest znakiem wyróżniającym, w wyniku czego niemiecka gospodarka z powodzeniem konkuruje na globalnym rynku - twierdzi Varwig.
dpa, ots, IW / Iwona D. Metzner, Redakcja Polska Deutsche Welle