Nieoczekiwany wstrząs w państwowej spółce. Prezes zawieszony
Rada nadzorcza PKP Cargo, spółki-córki PKP działającej w branży transportu ładunków drogą kolejową, zawiesiła "z ważnych powodów" prezesa Dariusza Seligę. Jednocześnie powierzyła wykonywanie obowiązków prezesa członkowi zarządu ds. finansowych Maciejowi Jankiewiczowi - poinformowała spółka w komunikacie giełdowym. Spółka nie precyzuje, jakie "ważne powody" skłoniły ją do podjęcia takich decyzji. Zawieszony został również członek zarządu ds. operacyjnych Marek Olkiewicz, który niedawno odmówił podpisania się pod sprawozdaniem finansowym spółki.
"Zarząd PKP Cargo S.A. (...) informuje, iż w dniu 1 lutego 2024 r. Rada Nadzorcza PKP Cargo podjęła następujące decyzje: z ważnych powodów zawiesza w czynnościach prezesa zarządu PKP Cargo S.A. Pana Dariusza Seligę; z ważnych powodów zawiesza w czynnościach członka zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo S.A. Pana Marka Olkiewicza" - poinformowano w komunikacie opublikowanym w późnych godzinach wieczornych.
Jak dodano, rada nadzorcza "powierza wykonywanie obowiązków Prezesa Zarządu PKP Cargo S.A. Panu Maciejowi Jankiewiczowi, członkowi zarządu ds. finansowych PKP Cargo S.A., w związku z zawieszeniem w czynnościach Prezesa Zarządu PKP Cargo S.A. Pana Dariusza Seligi".
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce i czołowym operatorem w Unii Europejskiej. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (posiada największą flotę taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W 33,01 proc. jest własnością PKP.
Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), firma przewiozła w minionym roku 72,6 mln ton ładunków (spadek wobec 88,4 mln ton w 2022 r.). Jednocześnie zmalał jej udział w rynku liczony według przewiezionej masy towarowej - do 31,35 proc. w 2023 r. z 35,44 proc. w 2022 r.
Dariusz Seliga do PKP Cargo trafił ze świata polityki. Od 2004 r. pracował w administracji samorządu warszawskiego na stanowisku Pełnomocnika Prezydenta Miasta. W 2005 r. został burmistrzem stołecznej dzielnicy Włochy. Był posłem na Sejm V, VI i VII kadencji (startował z list Prawa i Sprawiedliwości).
W 2015 roku media rozpisywały się o tym, że Seliga otrzymał zezwolenie na broń w niewyjaśnionych okolicznościach. W związku z tym PiS podjął decyzję o zawieszeniu polityka w prawach członka partii. Seliga nie startował już w wyborach do Sejmu w 2015 roku.
W 2016 r. Seliga objął stanowisko prezesa PKP Cargo Connect, spółki z grupy PKP Cargo. W 2019 r. został członkiem zarządu czeskiej spółki PKP Cargo International, również należącej do grupy krajowego przewoźnika, a w 2021 r. - jej prezesem. W kwietniu 2022 r. został prezesem PKP Cargo. Za prezesury Seligi spółka wreszcie "dowiozła" dodatni wynik netto za 2022 r. (po kilkuletniej przerwie) - wyniósł on 148 mln zł. Przebrnęła też przez naznaczony wyzwaniami okres po wprowadzeniu embarga na węgiel rosyjski - do 31 grudnia 2022 r. była zobowiązana do priorytetowego transportu węgla, by zapewnić dostawy na krajowy rynek, nawet kosztem ewentualnych strat. Była to decyzja ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego.
Po trzech kwartałach 2023 r. PKP Cargo była na plusie - zarobiła prawie 102 mln zł - ale w III kwartale odnotowała stratę w wysokości 7,8 mln zł na skutek spadku rentowności i zmniejszenia się wolumenu transportowanych ładunków masowych. Podpisania sprawozdania finansowego za rzeczony okres odmówił członek zarządu ds. operacyjnych, Marek Olkiewicz. Jak tłumaczył, chodziło o ujęcie w raporcie dodatkowych kosztów w kwocie 20,9 mln zł w pozycji "Odsetki od zobowiązań handlowych oraz pozostałych zobowiązań" - a tym samym pomniejszenie o tę kwotę wyniku netto za okres trzech kwartałów 2023 r. Zdaniem członka zarządu, działanie takie obarczone było znaczącym ryzkiem błędu.