Niepokojące dane NBP o bilansie płatniczym

Jak poinformował NBP w danych o bilansie płatniczym. W IV kw. 2021 r. ponownie nastąpił spadek eksportu w branży motoryzacyjnej, a dynamika najważniejszej pozycji w polskim eksporcie w ub. roku - akumulatorów litowo-jonowych - wyhamowała niemal do zera.

Branża motoryzacyjna mocno hamuje

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc

W IV kw. 2021 r. ponownie nastąpił spadek eksportu w branży motoryzacyjnej, a dynamika najważniejszej pozycji w polskim eksporcie w ub. roku - akumulatorów litowo-jonowych - wyhamowała niemal do zera - podał NBP w bilansie płatniczym.

"Zakłócenia w międzynarodowych łańcuchach dostaw, w tym przede wszystkim niedobory półprzewodników miały negatywny wpływ na eksport środków transportu. Wartość eksportu tej kategorii zmniejszyła się w omawianym okresie o 2,7 proc. rdr. Był to już kolejny kwartał, w którym wystąpił spadek wartości eksportu tej kategorii" - napisano.

Wpłynęły na to niekorzystne wyniki eksportu branży motoryzacyjnej. Jak podaje NBP, w IV kwartale eksport branży motoryzacyjnej zmniejszył się o 6,2 proc., na co złożył się głęboki spadek eksportu samochodów osobowych oraz mniejsza sprzedaż części motoryzacyjnych.

Wpływ na obniżenie wartości eksportu części motoryzacyjnych w ostatnim kwartale 2021 r. miało także wyraźne wyhamowanie tendencji wzrostowej eksportu komponentów ściśle związanych z rozwijającą się elektromobilnością, które od połowy 2020 r. miały kluczowy wpływ na wysoką dynamikę eksportu tej branży.

"W IV kwartale 2021 r. wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych zwiększyła się zaledwie o 1,5 proc. (wobec wzrostu o 57,2 proc. w III kwartale), a eksportu katalizatorów o 9,6 proc. (wobec 53,8 proc.). Akumulatory litowo-jonowe, mimo spadku dynamiki ich eksportu, pozostały w 2021 r. najważniejszą pozycją w polskim eksporcie.

Reklama

W całym roku wartość ich eksportu osiągnęła poziom 30 mld zł (co stanowiło 2,4 proc. eksportu ogółem) zwiększając się o 68,4 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim" - napisano.

Największy deficyt w handlu z Rosją

W 2021 r. Polska odnotowała deficyt w wymianie handlowej z Rosją na poziomie 41,8 mld zł - to najwyższa nadwyżka importu nad eksportem do Rosji od 2014 r., tj. sprzed rozpoczęcia dywersyfikacji dostaw ropy naftowej - podał NBP w pełnym bilansie płatniczym.

"Silny wzrost cen paliw wpłynął na duże powiększenie się deficytu w handlu z Rosją. W IV kwartale 2021 r. ujemne saldo w wymianie z tym krajem osiągnęło poziom 17,4 mld zł, czyli było o 15,0 mld zł większe w porównaniu z ostatnim kwartałem 2020 r. W całym 2021 r. wartość importu z Rosji była o 41,8 mld zł większa w porównaniu z eksportem. Był to najwyższy deficyt w wymianie z Rosją od 2014 r., tj. sprzed rozpoczęcia dywersyfikacji dostaw ropy naftowej" - napisano.

Największy deficyt w paliwach

W IV kw. 2021 r. Polska odnotowała najwyższy deficyt w handlu paliwami w historii (33,2 mld zł), a w ujęciu rdr paliwa odpowiadały w ponad 60 proc. za pogorszenie się salda obrotów towarowych w tym okresie - podał NBP w pełnym bilansie płatniczym za IV kw. ub. r.

"W wyniku powiększającej się dysproporcji między dynamiką eksportu i importu nastąpiło dalsze duże pogorszenie się salda obrotów towarowych. W IV kwartale 2021 r. ujemne saldo ukształtowało się na poziomie 15,3 mld zł, był to zatem największy deficyt od 2011 r.

We wszystkich sześciu głównych kategoriach ekonomicznych wartość importu rosła szybciej niż eksportu. Ujemne saldo w paliwach wyniosło w IV kwartale 2021 r. 33,2 mld zł. Był to najwyższy deficyt w tej kategorii odnotowany w statystykach handlu zagranicznego.

W porównaniu z IV kwartałem 2020 r. powiększył się on o 21,2 mld zł co oznacza, że paliwa odpowiadały w ponad 60 proc. za pogorszenie się salda obrotów towarowych" - napisano.

PAP/INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »