Niezbędne okresy przejściowe

Pracodawcy z chronionego rynku pracy uważają, że negocjacji strony społecznej z rządem dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie można zakończyć bez ustalenia okresów przejściowych na obowiązywanie nowych regulacji.

Pracodawcy z chronionego rynku pracy uważają, że negocjacji strony społecznej z rządem dotyczących nowych przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych nie można zakończyć bez ustalenia okresów przejściowych na obowiązywanie nowych regulacji.

W projekcie ustawy o wspieraniu zatrudnienia oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych rząd zaproponował, aby okres przejściowy na wprowadzenie nowych przepisów dotyczących zakładów pracy chronionej trwał do końca br. Zdaniem pracodawców zrzeszonych w Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych okres ten powinien być wydłużony ze względu na znaczne opóźnienia procesu legislacyjnego tej ustawy w stosunku do zakładanego harmonogramu prac. Na wprowadzenie nowych zasad funkcjonowania prowadzonych przez nich zakładów pracy powinni mieć tyle czasu, ile będzie trwał kolejny rok obrachunkowy, czyli do 31 grudnia 2006 r. Poza tym, jak powiedziała "GP" Pavlina Suchankova, pełnomocnik zarządu tej organizacji, zgodnie z orzeczeniami Trybunału Konstytucyjnego, niedopuszczalna jest zmiana warunków udzielania pomocy finansowej zakładom pracy chronionej posiadającym status na czas określony w trakcie jego ważności.

Ogólnie obowiązującą zasadą prawa powinno być to, aby podmioty gospodarcze miały czas na przystosowanie się do wprowadzanych zmian. Te z kolei nie mogą naruszać praw nabytych i interesów w toku. Dodatkowym argumentem przemawiającym za koniecznością wprowadzenia okresów przejściowych są zaproponowane w nowej ustawie rehabilitacyjnej zmiany w systemie zwolnień podatkowych, które nie mogą być wprowadzane w trakcie roku obrachunkowego.

W projekcie nowej ustawy rehabilitacyjnej znalazł się również przepis uniemożliwiający otrzymanie pomocy z PFRON przez podmiot posiadający zaległości w zobowiązaniach wobec funduszu. Jego obecne brzmienie może powodować daleko idące konsekwencje dla pracodawcy. - Jaskrawym tego przykładem jest sytuacja, która miała miejsce w ub.r. Przy zaległości wobec funduszu wynoszącej 2,70 zł ZPChr nie otrzymał dofinansowania w wysokości 130 tys. zł, mimo że poniósł podwyższone koszty związane z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych - powiedziała Pavlina Suchankova

Członkowie POPON domagają się również uwolnienia od wieloletnich zobowiązań nałożonych, ich zdaniem, bezprawnie na pracodawców z sektora chronionego. Chodzi o wprowadzony 1 lutego 2003 r. przepis nakładający na nich obowiązek zwrotu do PFRON niezamortyzowanej wartości majątku trwałego zakupionego ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji. Ich zdaniem przepis ten naruszył interesy w toku przedsiębiorców prowadzących ZPChr i zasadę pewności prawa, obejmując swoim działaniem również środki zakupione przed 1 lutego 2003 r. Organizacja zaskarżyła go więc do Trybunału Konstytucyjnego. Wniosek w tej sprawie jest obecnie przez Trybunał rozpatrywany.

Reklama

Marzena Jurczewska

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: okres | pracodawcy | okres przejściowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »