Nike zamyka swoje sklepy w Rosji, ale nie znika z rynku
Nike - amerykański producent odzieży i obuwia opuszcza Rosję. Jutro wygasają jego umowy z rosyjskimi firmami i zdaniem tamtejszych mediów, dokumenty nie zostaną przedłużone. Za powód odejścia media wskazują problemy z dostawą towarów. Produkty Nike’a sprzedawać będą sklepy wielobranżowe.
Nike rozpoczął sprzedaż w Rosji w 1993 roku. Od 2003 roku amerykańska firma zarejestrowała dwa podmioty prawne: Nike LLC - oficjalny dystrybutor i importer oraz Nike Retail LLC - zarządca sklepów firmowych. W 2021 roku łączne przychody Nike w Rosji wyniosły 25,5 miliarda rubli - ponad 412 milionów euro, a zysk netto przekroczył 22 miliony euro (miliard 370 milionów rubli).
Vedomosti, gazeta ekonomiczna, na którą powołuje się rosyjska prasa, poinformowała, że Nike odmówił już przedłużenia umowy franczyzowej z Inventive Retail Group (IRG), do której należy największa w kraju, sieć 37 sklepów amerykańskiej firmy. Z informacji na stronie internetowej Nike’a wynika, że dziewięć sklepów już nie działa. IRG poinformowało, że dostawa produktów Nike do pozostałych została zawieszona. “Z tego powodu firma będzie musiała je zamknąć" - wskazuje dziennik Vedomosti. Dodaje jednak, że Amerykanie nadal dokonują wszelkich płatności na rzecz swoich pracowników.
Zdaniem ekspertów, nie przedłużenie umowy z IRG może oznaczać wyjście Nike z rosyjskiego rynku. W marcu 2022 r., krótko po ataku Rosji na Ukrainę, w wydanym komunikacie firma ostrzegła, że nie może zagwarantować zaopatrzenia towarów dla klientów w Rosji. Wstrzymała wtedy dostawy, zawiesiła działalność rosyjskiego sklepu internetowego a także tymczasowo zamknęła wszystkie sklepy będące pod jej bezpośrednią kontrolą. Według oficjalnej strony internetowej Nike, od marca do maja liczba sklepów firmowych w Rosji zmniejszyła się o połowę - ze 116 do 56. Spośród nich 19 zostało tymczasowo zamkniętych.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
Rospatent - Federalnej Służby ds. Własności Intelektualnej - Nike zawarł umowy franczyzowe z należącymi do IRG Up and Run i A3 Sport. W obu przypadkach porozumienie wygasa 26 maja. Jutro też kończy się umowa z Yar LLC - franczyzobiorcą z Syberii. - To oczywiste, że wszystkie te umowy nie zostaną przedłużone - zapewnia Anna Rożdiestwienskaja, ekspert portalu Franshiza.ru, którą cytują Vedomosti. Według niej, przyczyną rozstania z Nike jest sytuacja geopolityczna.
W cytowanym przez rosyjska gazetę liście Tichona Smykowa, prezesa IRG, decyzja o zamknięciu jest tłumaczona problemami z zaopatrzeniem sklepów. "Ponieważ zapasy się wyczerpią, IRG będzie zmuszona zamknąć wszystkie swoje sklepy pod tą marką" - uzasadnia Smykov. Prezes IRG przypomina, że sieć powstała w 2012 roku. “Z miłością budowaliśmy najlepszą sieć sklepów w kraju, w efekcie 10 lat później znaleźliśmy się w sytuacji, w której ten biznes nie może istnieć" - czytamy w liście.
Administracja IRG potwierdziła, że dostawy produktów Nike zostały wstrzymane, a towarów brakuje. "W obecnych realiach nie możemy dalej wspierać pracy sklepów monobrandowych i będziemy zmuszeni je zamknąć" - uzasadnia IRG. Informację o zawieszeniu działalności w Rosji potwierdził gazecie Vedomosti przedstawiciel amerykańskiej firmy.
Produkty Nike’a nie znikną całkowicie z rosyjskiego rynku. Ponieważ nadal działają hurtownie, będzie można je kupić w sklepach wielomarkowych. Eksperci przypominają, że na przykład IRG, z którym Nike nie przedłużył już umowy, też sprzedaje towary Nike’a w sklepach wielomarkowych. “Zdjęcie szyldów z własnych sklepów nie oznacza, że towar amerykańskiej firmy całkowicie zniknie z rynku" - zapewniają eksperci. I dodają, że zmuszenie franczyzobiorców do zamknięcia sklepów nie jest łatwym zadaniem. Znawcy rosyjskiego rynku przyznali jednak, że zastąpienie Nike’a inną, globalną marką będzie teraz niemożliwe, bo podobni producenci wycofali się już z Rosji.
Ewa Wysocka
Zobacz również: