Nowy kanał telewizyjny: Agora zainwestuje 30 milionów złotych
Jak poinformował prezes Agory, Bartosz Hojka, spółka oczekuje, że łączne nakłady inwestycyjne na uruchomienie programu telewizyjnego na nowym multipleksie wyniosą ok. 30 mln zł. W pierwszej fazie inwestycje sięgną 10 mln zł.
- Po maksymalnie 14 dniach od przyznania decyzji dofinansujemy naszą spółkę zależną kwotą 10 mln zł. Łącznie oczekujemy nakładów inwestycyjnych takich jak w przypadku kanału Stopklatka, czyli ok. 30 mln zł - powiedział prezes.
- Czekamy na formalną decyzję KRRiT, będziemy też podejmować decyzje o tym, czy odwoływać się od decyzji w sprawie tych kanałów, na które nie odzyskamy koncesji. Dodatkowo trwa obecnie postępowanie odwoławcze w konkursie na wybór operatora multipleksu, które również będzie miało wpływ na uruchomienie platformy - dodał.
Hojka podał też, że w ciągu kilku miesięcy od podania formalnych decyzji Agora będzie w stanie uruchomić program telewizyjny.
KRRiT przyznała cztery koncesje na programy w ramach nowego multipleksu telewizyjnego. Wśród zwycięzców konkursu jest Green Content, spółka zależna Agory. Agora informowała, że wysokość opłaty za dziesięcioletnią koncesję za kanał na MUX-8 wyniesie 13,5 mln zł.
Agora odnotowała w trzecim kwartale 6,6 mln zł straty netto wobec 10,1 mln zł straty rok temu. Strata była o 32 proc. niższa od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się 9,7 mln zł ujemnego wyniku.
Zysk EBITDA grupy w trzecim kwartale wyniósł 19,8 mln zł i był o 48 proc. wyższy od konsensusu PAP. Rok wcześniej EBITDA wyniosła 14 mln zł. Marża EBITDA grupy sięgnęła 7,6 proc., podczas gdy rok temu wynosiła 5,7 proc.
Przychody Agory osiągnęły 259,8 mln zł, rosnąc o 6,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Analitycy spodziewali się 252,7 mln zł przychodów.
Spółka poprawiła łączną sprzedaż usług reklamowych do 125,3 mln zł, o 6,5 proc. rok do roku. W prezentacji wynikowej Agora podała, że wzrost przychodów reklamowych zawdzięcza wyższej niż rynkowa dynamice wzrostu wpływów w segmentach internet, radio oraz reklama zewnętrzna.
Według szacunków Agory rynek reklamowy urósł w trzecim kwartale o 5,5 proc. W porównaniu z poprzednim miesiącem najmocniej wzrosła dynamika reklamy zewnętrznej. Agora podtrzymała w raporcie wzrost wartości wydatków na reklamę w Polsce w całym 2015 r. na poziomie od 2 do 4 proc. Spółka szacuje jednocześnie, że wydatki reklamowe będą kształtować się co najmniej w górnych granicach przewidywanego wzrostu.
Poniżej dynamika segmentów reklamy w trzecim kwartale według szacunków Agory.
Wydatki na reklamę ogółem | Telewizja | Internet | Czasopisma | Radio | Reklama zewnętrzna | Dzienniki | Kino |
5,5 proc. | 6,5 proc. | 10 proc. | (5,5 proc.) | 5,5 proc. | 6,5 proc. | 10 proc. | 1,5 proc. |
W podziale na segmenty, prasa zanotowała przychody na poziomie 71 mln zł, prawie identycznym jak w ubiegłym roku. Minimalnie wzrosły przychody ze sprzedaży Gazety Wyborczej (o 0,4 proc. do 24,7 mln zł).
"Wzrost przychodów ze sprzedaży Gazety Wyborczej dzięki wyższej cenie egz. dziennika i wyższej liczbie wydań dwucenowych" - podano w prezentacji.
Przychody z reklam prasowych spadły natomiast o 1,6 proc. do 37,9 proc. Wynik EBITDA poprawił się o 33 proc. do 7,7 mln zł, dzięki niższym o 3,1 proc. kosztom operacyjnym.
Segment film i książka osiągnął sprzedaż na poziomie 65,6 mln zł, o 14,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmocniej, o prawie 69 proc. do 11,3 mln zł, wzrosły przychody z działalności wydawniczej. Wyższa sprzedaż wydawnictw wynikała m.in. z dystrybucji gry Wiedźmin 3.
Przychody ze sprzedaży biletów do kin były o 0,7 proc. niższe niż rok temu, a sprzedaż barowa o 6,3 proc. wyższa. Wzrost o 3,4 mln do 3,7 mln zł zanotowała działalność filmowa.
Frekwencja w polskich kinach, według szacunków Agory, wzrosła w trzecim kwartale o 5,8 proc. Frekwencja w należącej do grupy sieci Helios była wyższa jedynie o 1,1 proc. Na koniec września sieć Helios liczyła 36 kin, posiadających łącznie 198 ekranów. Grupa otworzyła w minionym kwartale dziewięć sal w Łodzi oraz sześć sal w Białymstoku, zamykając jednocześnie dwie sale w innym kinie Łodzi.
Reklama zewnętrzna Agory poprawiła przychody o 9,5 proc. do 35,6 mln zł, jednocześnie podwajając wynik EBITDA do 5,4 mln zł.
Internet zanotował wzrost o 12,5 proc. do 33,4 mln zł. Tu również zyskowność była wyższa, o 10,5 proc. na poziomie EBITDA (6,3 mln zł).
Sprzedaż w segmencie radio wyniosła 22,6 mln zł, o 29 proc. więcej rok do roku, z EBITDA na poziomie 0,5 mln zł (spadek o 61 proc.).
Druk pozostał prawie stabilny (spadek o 0,3 proc.) na poziomie 39,9 mln zł i EBITDA w wysokości 4 mln zł (spadek o 9,1 proc.) Koszty operacyjne Agory wzrosły do 264,2 mln zł, o 4,1 proc. rok do roku. Największa pozycja kosztowa - usługi obce - wzrosła o 10,2 proc. do 87,2 mln zł.
Poniżej tabela z wynikami Agory i ich porównaniem do konsensusu PAP:
3Q2015 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD2015 | rdr |
Przychody | 259,8 | 252,7 | 2,8% | 6,5% | -11,3% | 835,4 | 8,7% |
EBITDA | 19,8 | 13,4 | 47,6% | 41,4% | -41,2% | 79,4 | 51,4% |
EBIT | -4,4 | -10,0 | -56,2% | 1,7 | -91,2% | ||
Zysk netto | -6,6 | -9,7 | -32,1% | -34,7% | -3,0 | -85,5% | |
marża EBITDA | 7,6% | 5,3% | 2,31 | 1,88 | -3,89 | 9,5% | 2,68 |
marża EBIT | -1,7% | -4,0% | 2,28 | -5,71 | -2,92 | 0,2% | -2,32 |
marża netto | -2,5% | -3,8% | 1,30 | 1,60 | -3,84 | -0,4% | 2,34 |