Nowy motor napędowy rynku zabawek. Grupą docelową już nie dzieci

Dorośli, a nie dzieci, stali się najszybciej rozwijającą się grupą wiekową konsumentów na europejskim rynku zabawek, tzw. kidults. Podczas gdy od 2019 r. sprzedaż zabawek dziecięcych spadła w Europie o 200 mln euro, wartość sprzedaży produktów kidults wzrosła o miliard euro - wynika z raportu "Demistyfikacja rynku zabawek dla dzieci w Europie" opracowanego przez Circanę, firmę specjalizującą się w badaniach rynkowych.

Kidults to połączenie dwóch angielskich słów - kid – dziecko i adult – dorosły. Zgodnie z definicją, ma to być osoba dorosła mają upodobania zbliżone do dzieci. Zakupy tej grupy klientów napędza nie tylko nostalgia. Kupowane przez nich gry, figurki czy maskotki często mają wartość kolekcjonerską.

Ponad 5,3 miliarda euro

Od 2019 w sprzedaży wszystkich zabawek udział produktów "kidults" wzrósł z 23,4 do 28 proc. - wynika z raportu. Europejscy konsumenci z tej grupy wydali w ubiegłym roku na zabawki ponad 5,3  miliarda euro, co stanowi 28,5 proc. rocznych przychodów branży w regionie - informuje Circana. Jak się okazuje, potencjał do bycia kidultsami miało 67 proc. uczestników badania w wieku od 18 do 65 lat. Wszyscy oni wyrazili zainteresowanie ponownym zakupem co najmniej dwóch zabawek. 

Reklama

W ciągu dwóch lat grupa kindults wzrosła o 2,5 proc. "To obecnie kluczowy motor rynku w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech i Francji" - czytamy w raporcie. Dla porównania, liczba nabywców zabawek poniżej 12 roku życia spadła w Europie o 3 proc. "Powodem jest starzenie się populacji i spadek wskaźnika urodzeń" - zwraca uwagę globalny doradca branżowy Circana Frédérique Tutt. 

Gry planszowe, puzzle i lalki

Największą popularnością wśród dorosłych cieszą się gry planszowe, których ponownym zakupem byłoby zainteresowanych 62 proc. konsumentów. Nieco mniej - 58 proc. dorosłych Europejczyków - wyraziło zainteresowanie układaniem puzzli, a 41 proc. zabawkami konstrukcyjnymi, posiadającymi elementy mechaniki. Tyle samo lubi pluszaki. Kolejne miejsca modele do sklejania i lalki. Kupnem którejś z nich interesuje się 27 proc. badanych przez Circanę. 

W ciągu ostatnich dwóch lat, dorośli stali się najszybciej rozwijającą się grupą wiekową konsumentów na europejskim rynku zabawek. Rynek kidult jest zdominowany tematyką "Gwiezdnych Wojen". Z raportu wynika, że ponad połowa całkowitej sprzedaży marki jest powiązana z zakupami dokonywanymi przez nastolatków i dorosłych. 

Drugie miejsce zajmuje Pokémon. Dużą popularnością cieszą się też komiksy Marvela.

Circana zbadała również amerykański rynek kidults. Tylko w pierwszym kwartale 2024 r. nastolatkowie i dorośli kupili zabawki za ponad 1,5 miliarda dolarów. "Po raz pierwszy w historii, dorośli Amerykanie wyprzedzili przedszkolaków jako najważniejsza grupa demograficzna w branży" - informuje firma analityczna. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zabawki | Europa | dorośli
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »