Odżywa projekt Berlusconiego. Unia sypnie pieniędzmi, budowa mostu coraz bliżej

Budowa mostu kolejowo-drogowego przez Cieśninę Mesyńską łączącego Półwysep Apeniński i Sycylię jest bliżej realizacji. Pomysł zyskał finansowe wsparcie Unii Europejskiej. Pieniądze - ponad 24,7 mln euro - pokryją połowę wydatków na kolejową część projektu technicznego mostu. Budowa mostu ma kosztować Rzym 12 mld euro.

Połączenie Sycylii ze stałym lądem jest jednym ze 134 projektów transportowych, które wesprze Bruksela w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Na wszystkie przeznaczy 7 miliardów euro. „Wsparcie ma na celu ukończenie projektu technicznego mostu kolejowo-drogowego nad Cieśniną Mesyńską, łączącego region Kalabrii z wyspą Sycylia. Główną zaletą opracowywanego projektu będzie przygotowanie do przyszłej budowy mostu” – uzasadnia Komisja Europejska.

Pomysł podsunął Berlusconi

Pomysł budowa mostu narodził się za rządów Silvio Berlusconiego. Ówczesny gabinet wielokrotnie podkreślał kluczową rolę, jaką miałaby inwestycja w krajowej i europejskiej sieci transportowej. Miała też ona wpłynąć na zwiększenie atrakcyjności i nowoczesności Włoch. Jednak w 2013 r., gdy kraj mierzył się z rosnącym długiem publicznym i recesją gospodarczą, projekt zawieszono i zamknięto firmę stworzoną do nadzorowania jego realizacji. 

Reklama

Rok temu powrót do pomysłu budowy mostu zapowiedział włoski rząd. Minister gospodarki i finansów, Giancarlo Giorgetti oświadczył, że pomysł pochłonie 12 mld euro. Pieniądze te będą inwestowane w ciągu kilku lat, a pierwsze trzy raty zostaną wypłacone do 2026 r. Zaktualizowano też poprzednią wersję projektu, uwzględniając w niej najnowsze osiągnięcia technologiczne. Zdaniem dyrektora zarządzającego projektem Pietro Ciucci, “finansowanie projektu wykonawczego przez Brukselę to ważny sygnał ze strony Unii Europejskiej. - Pieniądze stanowią połowę kwoty związanej z częścią kolejową prac - poinformował Ciucci. 

Odporny na wstrząsy i silne wiatry

Most ma połączyć Sycylię z południowym regionem Kalabrii. Całość miałaby około 5 km długości, z czego centralne przęsło liczyłoby 3,3 km. Jeśli konstrukcja powstanie, pobije obecny rekord 2,02 km, jaki mierzy centralne przęsło na moście Canakkale w Turcji. Architekci zapewniają, że konstrukcja wytrzyma trzęsienie ziemi o sile 7,1 w skali Richtera i wiatry wiejące z prędkością 300 km na godzinę.  

Na moście zaprojektowano 3 pasy drogowe w każdym kierunku, 2 pasy serwisowe i 2 tory kolejowe. Zostanie dobudowanych 40 km dróg i połączeń kolejowych, z czego 80 proc. wyznaczono w tunelach. Od strony Kalabrii połączą one most z autostradą śródziemnomorską i stacją kolejową Villa S. Giovanni. A od strony Sycylii - z autostradą do Palermo i nowym dworcem w Messynie.

W przyszłości przejazd kolejowy między Półwyspem Apenińskim a wyspą trwać ma 15 minut, a samochodowy 10-13 minut. Teraz przeprawa promem trwa trzy godziny w wypadku samochodów osobowych i pięć w wypadku pociągów i autobusów. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Sycylia | most | budowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »