Orlen chce autonomicznych sklepów. Szuka partnera biznesowego
Orlen planuje pilotaż konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla kategorii FMCG, czyli produktów szybko zbywalnych. Koncern ogłosił w tym zakresie zapytanie, które ma na celu analizę rynku i znalezienie potencjalnego partnera biznesowego.
Orlen prowadzi rozpoznanie na rynku sklepów autonomicznych. Spółka w tym celu opublikowała zapytanie "Pilotaż konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla kategorii FMCG sieci Orlen". Koncern wyjaśnił, że jego przedmiotem "jest weryfikacja dostępnych na rynku innowacyjnych rozwiązań dla małoformatowych obiektów sprzedaży".
Jak wyjaśniono w dokumentacji, Orlen poszukuje firmy, która zagwarantuje "usługi dostarczenia i operacyjnej obsługi konceptu samoobsługowego punktu sprzedaży detalicznej dla produktów FMCG sieci Orlen". Szybko zbywalne to innymi słowy produkty pierwszej potrzeby, jak popularne artykuły spożywcze czy napoje, które długo nie zalegają na półkach sklepowych.
W ogłoszeniu wskazano m.in., że samoobsługowy punkt sprzedaży detalicznej należy traktować jako obiekt, w którym klient będzie mógł zrealizować zakup bez udziału fizycznego sprzedawcy. "Orlen w ramach pilotażu zakłada współpracę z konsorcjum lub dostawcą, który jest w stanie dostarczyć kompleksowe rozwiązanie opisanego zagadnienia" - zaznaczył koncern.
Jak miałby wyglądać taki sklep? W dokumentacji postępowania wymieniono możliwe rozwiązania, w tym np. realizację samoobsługowej placówki jako wolnostojącej bryły - zamykanego modułu, w którym klient będzie realizował zakup, lub punktu sprzedaży w istniejącej substancji lokalowej, a także pozyskanie powierzchni pod koncept - działki, lokalu oraz zapewnienie kompleksowej obsługi operacyjnej i pełnego dostępu do danych dotyczących konceptu.
Orlen podkreślił, że zainteresowane firmy mogą nadsyłać zapytania 2 października, natomiast koncern czeka z propozycjami do 3 października.
Podobny koncept, zakładający zakupy bez udziału sprzedawcy testuje popularna sieć Żabka. Pierwszy z nanosklepów powstał pod koniec 2021 r. Pomysł autonomicznej placówki spodobał się nawet Elonomi Muskowi, który przy współpracy z franczyzodawcą otworzył taki sklep w fabryce Tesli, znajdującej się pod Berlinem.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada m.in. siedem rafinerii: cztery w Polsce - w tym największą w Płocku, dwie w Czechach i jedną na Litwie. Ma ok. 3,1 tys. stacji paliw w Polsce, w Niemczech, w Czechach oraz na Słowacji, na Litwie i na Węgrzech. Posiada również rozbudowany segment petrochemiczny i segment wydobywczy węglowodorów. W ostatnim czasie koncern ogłosił, że wejdzie także na austriacki rynek.
Grupa Orlen prowadzi również inwestycje związane z energetyką odnawialną, jak farmy wiatrowe i fotowoltaiczne. Do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.
W lutym tego roku zaktualizowano strategię Grupy Orlen do 2030 r., uwzględniając priorytetowe cele multienergetycznego koncernu, jaki powstał po fuzji z Grupą Energa, Grupą Lotos i PGNiG. Zgodnie z założeniami, do końca dekady nakłady inwestycyjne Grupy Orlen wyniosą ok. 320 mld zł.
Według strategii koncernu określających priorytety firmy do końca tej dekady, jednym z nich jest "dynamiczny rozwój segmentu detalicznego, oparty o rozbudowę sieci sprzedaży i znaczące poszerzenie oferty". "Grupa Orlen będzie konsekwentnie pozyskiwać nowe grupy klientów, dzięki szerokiej, zintegrowanej ofercie pozapaliwowej" - podkreśla dokument.