OSW: Wspólny terminal LNG Finlandii i Estonii dotrze pod koniec 2022 r.
Wspólny dla Finlandii i Estonii pływający terminal LNG ma dotrzeć na estońskie wybrzeże pod koniec 2022 r. Chociaż decyzja polityczna zapadła, wątpliwości wzbudza sposób realizacji estońskiej części projektu - poinformował Ośrodek Studiów Wschodnich.
Grupa Polsat Plus i Fundacja Polsat razem dla dzieci z Ukrainy
Ośrodek Studiów Wschodnich (OSW) w najnowszym biuletynie nakreślił komplikacje związane ze wspólnym projektem rządów Finlandii i Estonii, który przewiduje budowę wspólnego terminalu LNG (jednostki magazynująco-regazyfikującej/FSRU - PAP). Chodzi m.in. o rozbieżne cele estońskich firm związanych z inwestycją.
Jak przypomniał OSW, że 4 maja "estoński operator systemu gazowego Elering(spółka państwowa - PAP) podpisał (...) umowę ze swoim fińskim odpowiednikiem Gasgrid Finland o współpracy dotyczącej wspólnej dzierżawy i eksploatacji pływającego terminalu LNG (FSRU)". Według informacji ze strony Eleringu Finowie prowadzą negocjacje z niewymienionym z nazwy armatorem, które dotyczą "sprowadzenia do końca roku jednostki FSRU do Estonii". "Na razie nie pojawiły się informacje o kosztach projektu" - napisano w biuletynie.
"Pływający terminal LNG będzie można cumować u wybrzeży obu krajów - po stronie estońskiej w miejscowości Paldiski, a po fińskiej w Inga. Zgodnie z umową obie strony zbudują u siebie infrastrukturę niezbędną do obsługi pływającego terminalu LNG. Wspólnie będą też ponosić koszty leasingu jednostki FSRU i dzielić je proporcjonalnie do krajowego zużycia surowca - udział Estonii wyniesie 20 proc., a Finlandii 80 proc." - wymienia OSW. Obie strony chciałyby, aby terminal był gotowy "już pod koniec" br.
Ośrodek Studiów Wschodnich przypomniał, że "obecnie trwają negocjacje w sprawie budowy nabrzeża do rozładunku LNG w Paldiski, gdzie ma zacumować jednostka - operator Elering odpowiedzialny za realizację projektu po stronie estońskiej prowadzi rozmowy z dwoma prywatnymi podmiotami: spółkami Alexela i Infortar".
Kiedy Finlandia skończy przygotowywać swoje nabrzeże dla gazowca, jednostka będzie mogła się przenieść również tam. "Możliwe ma być zaopatrywanie zarówno fińskich, jak i estońskich odbiorców z FSRU zacumowanego na fińskim wybrzeżu także poprzez wykorzystanie podmorskiego połączenia gazowego Balticconnector" - dodano w biuletynie.